A régió lett az autógyártás virágzó központja

Infostart
2012. július 13. 11:42
Miközben Franciaországban több ezer dolgozóját bocsátja el a Peugeot-Citroen konszern, addig Közép-kelet Európában virul az autógyártás - írja a Financial Times. A gazdasági lap Szlovákia mellett Magyarországot és Romániát is az európai autógyártás virágzó központjaként írja le.

A Peugeot-Citroen 6500 francia munkás elbocsátását jelentette be, miközben korábban már 120 millió eurót pumpált legmodernebb, szlovákiai gyárába. A kelet-európai üzemben nem elbocsátják a dolgozókat, hanem éppenséggel további 900-at vettek fel. Bevezették a harmadik napi műszakot, és a tavalyi 186 ezer darabról 300 ezerre akarják felpörgetni a termelést.

Más közép- és kelet-európai országokban is hasonló a helyzet - jegyzi meg a Financial Times. A Ford a múlt hónapban kezdte meg a gyártást új, 500 millió eurós, craiovai gyárában, és egy második üzemet is akar építeni Romániában.

Közben a Renaulthoz tartozó "vidám és egyszerű" Daciákat szépen veszik az anyagilag megszorult Nyugat-Európában. Az év első felében négy és fél százalékkal nőtt az export.

Magyarországon az új, kecskeméti Mercedes-gyár ontja a B-Class modelleket, miközben az Audi 900 millió eurót költ arra, hogy egy éven belül felpörgesse a gyártást győri gyárában.

Az Audi gazdája, a Volkswagen, amelynek pozsonyi gyára tavaly 400 ezer autót gyártott le, másfél milliárd eurót költ a következő öt évben szlovákiai kapacitásai fejlesztésére.

Szépen teljesít a Zsolnán megtelepedett koreai Kia is, amely az első két negyedévben 10 százalékkal növelte termelését. Az öt és félmilliós lakosú Szlovákiában a három nagy autóüzem miatt a világon a legmagasabb az egy főre jutó helyben előállított gépkocsik száma.

A régió legsikeresebb gyártója a szintén a Volkswagen-istállóba tartozó Skoda, amely a tavalyi első félévhez képest 8,5 százalékkal bővítette termelését.

A regionális siker sztorit ugyanakkor árnyalja, hogy a szintén Csehországban gyártó japán-francia közös vállalat, a Toyota Peugeot-Citroen Automobile 250 fővel akarja csökkenteni a létszámot. Lengyelországban pedig 21 százalékkal esett vissza az autógyártás.

Ennek ellenére Kelet-Közép-Európa fontos a nagy autógyáraknak, mert a hatékony és jól képzett munkaerő az ötödébe kerül a nyugat-európainak, és a térségből könnyű szállítani más európai országokba - írja az FT.