Miért nem repülhet az amerikai légierő büszkesége?

Infostart
2012. május 19. 17:30
Eddig az amerikai légierő büszkesége volt az F-22 Raptor, most azonban korlátozzák a repüléseit. Lehet, hogy a harci gép csúcstechnológiát képvisel, de nemcsak az ellenségre, hanem a pilótákra is veszélyes. A lopakodó gépeket tavaly már több hónapra, a földre parancsolták.

Az F-22 Raptort az amerikaiak annyira féltve őrzik, hogy exporttilalom alá esik, és így egyetlen más ország légierejében sincs hadrendben.

A gép karrierjét azonban beárnyékolják a nem szűnő gondok a pilóták oxigénellátásával. Leon Panetta védelmi miniszter most elrendelte, hogy sürgősen építsenek egy tartalék oxigénrendszert a gépbe, és a repülőterek viszonylagos közelében gyakorlatozhatnak csak vele - azaz nem folytathatnak vele nagy távolságú repüléseket.

Jeff Haney százados, a légierő egyik legjobbnak tartott pilótája egy éve halt meg, amikor lezuhant a gépével. Családja szerint, ha a Pentagon hamarabb lépett volna, akkor a pilóta még élne. A felesége beperelte a gépet gyártó Lockheed Martin céget, miközben a légierő a pilótát hibáztatta azért, mert vészhelyzetben elveszítette az önuralmát.

Az oxigénellátó-rendszer gondjaira utaló első panasz két évvel korábban hangzott el, amikor egy pilóta rosszul lett. Az ABC News nyomozása szerint több pilóta is szédülésre panaszkodott, és 2008 óta legalább 25 incidenst említettek. Az egyik esetben a pilóta elveszítette az irányítást, a gép zuhanni kezdett és már a fák tetejét súrolta, amikor sikerült katapultálnia.

A CBS 60 Minutes című műsorában két pilóta azt mondta: nem hajlandók repülni az F-22-vel biztonsági okok miatt. A gép másoknál magasabban, 50 ezer lábon (15 ezer kilométernél valamivel magasabban) repül, és a pilóta légzését kizárólag a sűrített oxigén, nem pedig a fülkében található levegő biztosítja.

Egy Raptor árát több százmillió dollárra becsülik - ez azt jelenti, hogy az amerikai történelem legdrágább vadászgépe. Annak ellenére, hogy már 2005-ben hadrendbe állították, eddig egyszer sem vetették be élesben. A 79 milliárd dolláros flottát - amelynek az árából néhány bajba került országot ki tudna menteni az IMF - tavaly öt hónapra, a földre parancsolták, miközben a légierő megpróbálta kivizsgálni a hibákat. Megoldást azonban nem találtak, és később ismét engedélyezték a gépek repülését - írta az ABC.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást