Hogyan lehet kordában tartani az üzemanyagárakat?

Infostart
2011. május 31. 12:41
Ausztrál mintára próbálná meg elejét venni az üzemanyag folyamatos drágulásának a német közlekedési miniszter. A benzinkutakat ellátó kőolajfinomító cégek a lépést meglepőnek nevezték, és rámutattak arra, hogy Németországban nem az alapár a magas, hanem az üzemanyagra kivetett állami adók, következésképpen a miniszter helyesebben tenné, ha a saját háza táján keresné a felelőst.

A kartellhivatal a múlt héten nyilvánosságra hozta, hogy a német benzintöltő állomások kereken 70 százalékát öt úgynevezett multi, azaz kőolajfinomító világcég, mint az Aral és a Shell látja el, következésképpen nem meglepő, hogy ők diktálják az árakat.

Tény, hogy ünnepek előtt valamennyi üzemanyagtöltő állomásnál felfelé szöknek az árak. Ez ellen a közlekedésügyi miniszter most ausztrál mintára tervezett intézkedésekkel akar fellépni.

Mint Peter Ramsauer elmondta, kényszeríteni akarja a benzinkutakat ellátó kőolajfinomító cégeket arra, hogy áremelésüket előre hozzák nyilvánosságra, és ezen ne is módosíthassanak. Így a gépkocsivezetők előre tájékozódhatnak, hogy melyik társaságnál drágul a benzin.

A tervtől a miniszter azt is reméli, hogy eleve meggátolhatja a kőolajfinomító cégeket áremeléseik összehangolásától - amelyet egyébként törvény is tilt.

Ramsauer elmondta azt is, hogy a gazdasági miniszterrel is egyeztetni akarja kezdeményezését, és tapasztalatokat cserélni az osztrák, a luxemburgi és az ausztrál kormánnyal is, amelyeknek sikerült jobban kordában tartani az üzemanyagárakat.

A kőolajfinomító cégek bírálták a közlekedési miniszter tervét, és rámutattak arra, hogy Németországban, európai viszonylatban igen alacsony a benzin alapára, ezt viszont kereken 90 százalékos állami adók terhelik, ezért Peter Ramsauer helyesebben tenné, ha a kormány adópolitikáját venné górcső alá, mielőtt frontális támadást indít a benzinkutakat ellátó konszernek ellen.

KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást