Piszkos módszereket vetett be a Facebook

Infostart
2011. május 13. 18:00
A Facebook elismerte, hogy be akarta feketíteni a riválisnak tartott másik nagy hálózati céget, a Google-t. A közösségi hálót üzemeletető cég egy vezető PR ügynökség segítségével akart negatív híreket elhelyeztetni az amerikai médiában. Mindezt egy blogger szivárogtatta ki.

Facebook, Google, Yahoo - a köztudatban az él, hogy e cégeket lelkes, nyílt és önzetlen fiatalok alapították, és teljesen más filozófia hatja át a tevékenységüket, mint amilyent a "hagyományos", profitéhes üzleti világban tapasztalni. A Google hitvallása például az, hogy "ne cselekedj rosszat".

Egy blogger kiszivárogtatásából azonban kiderült, hogy ebben az ágazatban is kíméletlen verseny folyik, és a piszkos módszerek is előkerülnek.

Christopher Sohoian befolyásos blogíró azt mondja, hogy John Mercurio, a Burston-Marsteller prominens PR ügynökség feje arra akarta rávenni: írjon negatív híreket a Google új közösségi funkciójáról, a Social Circles-ről. A Google funkció lehetővé teszi, hogy felhasználói olyan barátait is lássák a hálón, akiknek nincs Google-fiókja.

A blogger közzétette levelezésüket, amelyben Mercurio nem akar válaszolni arra a kérdésre, ki bérelte fel a cégét. A PR ügynökség feje azt sugalmazta, hogy a Google felhasználói megkérdezése nélkül viszi át azok profiljait közösségi hálójába. A médiaügynökség segítséget is felajánlott a cikk megírásához, és azt ígérte: elintézi, hogy az megjelenjen a Washington Postban, valamint a Politico és a Huffington Post online újságokban.

A Burston-Marsteller a Sky Newshoz eljuttatott közleményében megerősítette, hogy köze van az ügyhöz, és sajnálkozását fejezte ki. Azzal védekezett, hogy ügyfele neve elhallgatását kérte, és csak olyan információ terjesztését akarta, amely amúgy is hozzáférhető.

Egy másik nyilatkozatban a Facebook elismerte, hogy felbérelte a PR céget, de tagadta, lejárató kampányt akart indítani, vagy ilyet engedélyezett volna. "Azt akartuk megtudni és megerősíteni, hogy a felhasználók nem járulnak hozzá, hogy a Google Social Circles adatokat gyűjtsön a Facebook felhasználók fiókjaiból" - szólt a közlemény. A Facebook hozzátette: komoly kérdésről van szó, és felelősen akart eljárni.

Elemzők szerint az eset annak bizonyítéka, hogy kiéleződött a verseny a Facebook és a Google között az online reklámok piacán. A Google uralja az amerikai piac 43 százalékát, a Facebooké mindössze hét százalék, de részesedése növekszik.

Kommentátorok megjegyzik: a Facebook ügyetlenül kezelte az ügyet, mert az vált a fő beszédtémává, hogy titokban próbált fellépni riválisa ellen, nem pedig az, hogy mennyire valósak a személyes adatokkal kapcsolatos aggodalmak.

Az ügy annál is inkább furcsa, mert a Google továbbra is messze van attól, hogy olyan befolyása legyen a közösségi oldalak között, mint amilyent a Facebook elért. Bár Larry Page, a cég társalapítója azt mondta dolgozóinak: az idei prémium egynegyede attól függ, hogyan teljesít a cég a közösségi hálózat építésében.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást