A kolumbiai kábítószercsempészek már eddig is eredményesen kerülték el, hogy felfedezzék őket a tengeren. Egy sor, a felszín alá merülő hajóval rendelkeznek, amelyekből csak a levegőt szolgáltató és kipufogó csövek érnek a víz fölé. Utasszállító repülőgépeket is felhasználtak a szállításhoz, most azonban kiderült, hogy minőségi ugrást hajtottak végre.
A Loch Ness-i szörnnyel szemben a drogcsempész tengeralattjáró nem legenda - jegyzi meg a Time magazin, amely fotóriportot is közöl az egyik elfogott, 21 méteres és a víz alatti haladásra képes járműről, amelyet a kartellek maguk építettek.
A nyolc tonna kokain szállítására alkalmas tengeralattjárót egy titkos hajógyárban foglalták le a hatóságok, még februárban. Hét hónappal korábban egy Ecuadorból a Csendes-óceán felé tartó, dízelmeghajtású tengeralattjárót fedeztek fel egy folyón. Az amerikai drogellenes hatóság, a DEA andoki osztályának vezetője ahhoz hasonlította a csempészek technológiai ugrását, mint amikor valaki egy moped után egy autót épít.
A legutóbb lefoglalt tengeralattjáró a primitív és a csúcstechnológia furcsa keveréke. A hajótest néhány centiméter vastag üvegszálból készült. A jármű kilenc méterre tud merülni a felszín alá, és így elkerülheti, hogy felfedezzék.
Bent azonban barkácsáruházból vásárolható anyagokból állították össze a felszerelést, a kapitány pedig egy luxusautó fakormányával irányította a hajót, egy irodai forgószéken ülve. A kolumbiai haditengerészet egyik hadnagya elmondta, hogy a rossz szellőzés miatt több mint 30 fokos hőség uralkodott a hajótestben. Egy a hatóságokkal együttműködő drogcsempész kapitány, aki háromszor fordult Mexikó felé, pedig "pokolinak" írta le a körülményeket.
A legénység kekszen és babkonzerven élt, vécé nem volt, és egy fegyveres állandóan figyelte őket - parancsba kapta, hogy lázadás esetén végezzen a bajkeverőkkel.
A hatóságok szerint a kartellek bizonyosan lépéseket tesznek majd, hogy komfortosabbá tegyék a tengeralattjárókat, amelyek heteket tölthetnek a tengeren. A víz alá merülő hajókat és a tengeralattjárókat nehezebb felfedezni, mert kisebb hullámot vetnek, és miattuk az utóbbi két évben a hatóságok jóval kevesebb szállítmányt tudnak elfogni.
A korábban használt, a parti őrség hajóinál gyorsabb motorcsónakok motorjait helikopterről ki tudták lőni. A tengeralattjárókat víz alatti radarral lehet bemérni, de a kartellek nem acélból, hanem üvegszálból építik azokat. Az ügynökök így a dzsungelekben, és a folyótorkolatokban kutatnak a tengeralattjárók után, nem pedig a nyílt tengeren. Emellett megpróbálnak beépülni a kartellekbe, és permetezőszerrel próbálják pusztítani a koka-ültetvényeket. A macska-egér játék így még izgalmasabbá vált.