A kultfilmes legújabb célpontja: a termékelhelyezés

Infostart
2011. március 29. 19:00
Mekkora befolyással bírnak a nagy cégek egy-egy film elkészültében, és mennyi a rejtett vagy kevésbé rejtett reklám a tévéműsorokban, mozifilmekben? - erről akar újabb vitát kavarni a Supersize Me című kult-dokumentumfilm készítője, aki emlékezetes módon 11 kilót hízott, amikor egy hónapon át kizárólag a gyorsétterem-lánc menüit fogyasztotta.

A Pogány Madonnában híressé vált Kardos doktor egy, a véletlenül a néző számára is jól látható Zwack Unikum palack társaságában lebeg a tengeren, az ifjú Mark Zuckerberget alakító Jesse Eisenberg GAP márkájú kapucnis pulóvert viselve mered a monitorra a Facebook-filmben, Julia Roberts egy új bogárhátú Volkswagennel hasít az autópályán a Mexikóiban, az Olasz meló új változata javarészt az új Mini reklámja, és kevés az olyan hollywoodi film, ahol a főhősnek Apple-gép helyett Windows PC-je lenne. Isten hozta a termékelhelyezés világában - ami Morgan Spurlock kultfilmes legújabb céltáblája.

Spurlock az elkötelezett dokumentumfilmesek táborából is a fanatikusok közé tartozik, mert saját magán keresztül mutatja be kiválasztott témáit. A Supersize Me című filmben egy hónapon át csak a McDonald'sban kapható ételeken élt, és soha nem mondott nemet, amikor a pultnál az exta menüt kínálták neki. A film a gyorséttermi ágazat elleni éles kritika egyik példája lett. A filmes a Hol a fenében van Oszama bin Laden?-ben, a terrorvezér után kutatva azt mutatta be, hogy a Közel-Kelet országaiban is olyan egyszerű emberek élnek, mint az átlagos amerikaiak.

Legújabb missziója az, hogy a filmekben és tévéműsorokban termékeket elhelyező nagy cégek befolyását vegye górcső alá, illetve tegye a kamera fókuszába - persze világos, hogy ő maga nem híve a gyakorlatnak. A film címe a Világ valaha eladott legjobb mozija, teljes címe pedig POM Wonderful: A világ valaha eladott legjobb mozija. Spurlock ugyanis rávett egy gránátalmaital-gyártót arra, hogy szponzorálja meg az alkotás címét. Mindez pedig szerinte jól kifejezi, mekkora hatalma van a hirdetőknek a szórakoztatóiparra.

Spurlock újabb kísérletének célja az volt, hogy a filmet teljes egészében a termékelhelyezésből, marketingből és reklámból pénzeljék. Sikerült is felhajtania 15 szponzort. A film azért időszerű, mert az Egyesült Államokban és máshol is egyre nehezebb eljuttatni a reklámokat a nézőkhöz; egy, a közelmúltban készült kutatás szerint az amerikai tévénézők 90 százaléka nem hajlandó reklámot nézni. Egyre többen veszik fel, vagy töltik le a műsorokat és ugorják át a hirdetéseket. A szponzorok és a producerek így a termékelhelyezéssel próbálják megfogni őket, illetve finanszírozni a filmeket.

2010-ben az Apple volt a legsikeresebb márka, 33 amerikai kasszasikerből tízben tűntek fel a termékei - jegyzi meg a brit Observer magazin. A Vasember 2-ben 64 elhelyezett terméket és szolgáltatást számoltak meg. Egyes amerikai hírműsorokban a műsorvezetők előtt mcdonald'sos kávéscsészék díszelegnek, és felmerül a kérdés: mernek-e olyan hírt betenni a műsorba, ami rossz fényt vet a szponzorra.

Spulock bírálói szerint azonban a filmekben a termékelhelyezés nagy múltra tekint vissza, és a nézők nem olyan naivak, mint ahogy ő képzeli.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást