Háborúban áll a luxusipar két nagyágyúja

Infostart
2010. november 3. 13:28
Egyre feszültebb a viszony a francia luxusipar két vezető cége, a Hermes és az LVMH között. Ez utóbbi tulajdonosát, azzal vádolja a Hermes családi vállalkozás vezetése, hogy a szabályokat megkerülve szerzett jelentős részesedést cégükben és azonnali távozásra szólították fel.

Immár nyílt háború zajlik a francia luxusipar két zászlóshajója, a Hermès International és a Moët Hennessy - Louis Vuitton, a nagyvilág által alapvetően LVMH-ként ismert társaság között azt követően, hogy ez utóbbi 17,1 százalékos részesedést szerzett az 1837-ben alapított, és a mai napig a Hermès család leszármazottai által irányított vállalatban. Ez utóbbi vezetése "barátságtalan lépésnek" nevezte a tulajdonszerzést és "azonnali kivonulásra" szólította fel az LVMH-t.

Bernard Arnault, az LVMH elnök-vezérigazgatója mintegy tíz nappal ezelőtt jelentette be szűkszavú közleményben a közvetlen versenytársának számító Hermèsben való tulajdonszerzését, és bár azóta is lépésük "barátságos" voltáról igyekszik meggyőzni a Hermès vezetését, ez utóbbi immár nyílt ellentámadásba ment át.

"Az LVMH nem szívesen látott szereplő cégünkben" - egyebek mellett ezt hangsúlyozza a Hermès két csúcsvezetője a Le Figaro című napilapnak adott szerdai interjúban. Patrick Thomas és Bertrand Puech úgy vélik, semmiképpen sem lehet barátságos lépésnek nevezni versenytársuk eljárását, hiszen a tulajdonszerzés tényéről mindössze egy órával az LVMH azt bejelentő közleményének a kiadása előtt értesültek, holott a hatályos tőzsdei szabályok szerint az öt százalékot elérő részesedésszerzést automatikusan jelenteni kell a hatóságoknak, sőt, a Hermès belső szabályzata már 0,5 százalékos tulajdonszerzés esetén is előírja ezt a kötelezettséget.

Bár a Hermès két vezetője azt hangsúlyozza, hogy cégük alapszabálya kellőképpen megvédi őket a barátságtalan támadásokkal szemben, aggodalmuk jól érezhető a cégüknél tízszer erősebb LVMH törekvése miatt.

És nem véletlenül: a Louis Vuitton utazótáskák mellett márkás italokat, például a Veuve Clicquot pezsgőt és a Hennessy konyakot, a Dior, a Givenchy és a Kenzo parfümöket előállító LVMH tavalyi árbevétele elérte a 17 milliárd eurót, ami csaknem kilencszerese a bőrdíszműben, divatáruban és parfümökben utazó Hermès árbevételének, nettó nyeresége pedig két milliárdra rúgott a Hermès 288 millió eurójával szemben. Vagyis a küzdelem távolról sem egyenlő felek között zajlik.

A Hermès vezetői egyebek mellett ezért hangsúlyozzák, hogy mindenképpen a tőzsdei felügyelethez fordulnak annak kiderítéséért, az LVMH miképpen szerezhetett több mint 18 millió részvényt úgy, hogy azt a hatóságok nem vették észre. A magyarázat, úgy tűnik, abban rejlik, hogy az LVMH külföldi, egyebek mellett panamai székhelyű leányvállalatain, illetve közvetítő bankokon keresztül vásárolta a Hermès-részvényeket. A kérdés immár az, hogy mindezt jogszerűen tette-e.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást