A szakértők szerint a folyamat távol van a kormány célkitűzéseitől, a Fillon-kabinet ugyanis 2005-ben azt vállalta, hogy a bevezetett reformoknak köszönhetően a középiskolákból kikerülő fiatalok 100 százaléka rendelkezik majd valamilyen diplomával vagy szakképesítéssel, a diákok 80 százaléka leteszi az érettségi vizsgát, 50 százalékuk pedig egyetemi diplomát szerez.
Ehhez képest a helyzet az, hogy minden hatodik diák úgy hagyja el az iskolai rendszert, hogy semmilyen képesítéssel nem rendelkezik, a társadalmi háttér pedig rég nem látott jelentőségre tett szert: 2008-ban a tehetősebb családokból származó diákok közel 80 százaléka szerezte meg az általános érettségit, miközben a hátrányos helyzetűek esetében ez az arány mindössze 18 százalékos volt. "És ez a jelenség erősödő tendenciát mutat" - figyelmeztetnek a dokumentum szerzői, akik úgy vélik, lényegesen több pénzt kell fordítani a problémás iskolák működtetésére, a hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatására.
Az Állami Számvevőszék szerint komoly gondot jelent az is, hogy Franciaország az évismétlők bajnokává lépett elő: a 15 évesnél fiatalabb diákok 40 százaléka legalább egyszer megbukik, ami a szakértők szerint nemcsak rengeteg pénzbe, éves szinten mintegy 2 milliárd euróba, mai árfolyamon több mint 500 milliárd forintba kerül, hanem a hatékonysága is erősen megkérdőjelezhető.
A felmérések ugyanis azt mutatják, hogy az évismétlők eredménye a következő években is az átlag alatt marad, és minden második érintett nagy valószínűséggel képesítés nélkül távozik az iskolai rendszerből.