Az Egyesült Államokban tett félhivatalos látogatásáról Angela Merkel kancellár gépe előbb Lisszabonban, majd Rómában szállt le, ahonnan már csak gépkocsin tudta folytatni útját Berlinbe.
Az Afganisztánban megsebesült német katonákat kísérő védelmi miniszter gépe Isztambulban akadt el, ahonnan a politikus minibusszal tette meg az utat Budapestig, és onnan - a német nagykövetség segítségével - alacsonyan repülő propelleres géppel jutott tovább Berlinig.
Péntek koradélután óta, amikor is a vulkáni hamu okozta veszélyre hivatkozva lezárták a 16 német repülőteret, sokan földi úton indultak eredeti úti céljuk felé, ha az vonattal, busszal, autón vagy taxival megközelíthető volt. A tengerentúli utasok viszont továbbra is a repülőterek várócsarnokaiban tábori ágyakon pihenve, vagy sok esetben a földön ülve reménykednek a mielőbbi továbbjutás lehetőségében.
Hétfő délben azonban a légügyi hatóságok közölték, hogy legalább még kedd hajnalig meghosszabbítják a légtér zárlatát. Ezt a légitársaságok felháborodással fogadták, és rámutattak arra, hogy a hatóságok olyan érvekkel tiltják a repülőgépek felszállását, amelyekre nincs gyakorlati bizonyíték és csupán számítógépekkel végzett adatokon alapulnak.
Hangoztatták azt is, hogy a légtérzár következtében naponta több millió euró veszteséget szenvednek. A közlekedésügyi miniszter ezt azzal utasította vissza, hogy a légitársaságok bevételénél fontosabb az utasok biztonsága.
A légiforgalmi világszervezet, az IATA is ostorozta az Európa Unió tagállamainak válságkezelését, és azt állította, hogy öt napot vett igénybe, ameddig a tagországok közlekedésügyi miniszterei videoértekezletre ültek össze a vulkáni pernye okozta veszélyek elhárításának összehangolására.
Az egyik München melletti magánrepülőtérről hétfő délután kísérleti céllal felszáll egy kisrepülőgép, hogy a légtérben a gyakorlatban tanulmányozza az izlandi tűzhányóból Közép-Európa fölé sodródott hamu hatását.