A német gazdaság gerincét a kis- és középvállalkozások alkotják. Számuk meghaladja a 3,5 milliót. Közel 27 millió alkalmazottnak nyújtanak megélhetést, és évente csaknem másfél millió ipari tanulót képeznek ki.
Középvállalkozásnak minősül minden olyan cég, amelynek évi forgalma nem haladja meg az 500 millió eurót. A felmérések szerint a közép- és kisvállalkozások elsősorban az európai, kiváltképpen pedig a hazai piacra termelnek, következésképpen kevésbé is érezték meg a globális pénzügyi válság hatásait.
Előnyükre vált az is, hogy a berlini kormány nagyarányú konjunktúra-élénkítő intézkedésekkel igyekezett az ipar segítségére sietni. Az óriás cégek viszont kevésbé tudtak rugalmasan idomulni a válságban előállt helyzethez, és nemzetközi üzleti kapcsolataikra is rányomta bélyegét az a tény, hogy az egyes országok egymástól eltérően válaszoltak a krízis kihívásaira.
Noha az elmúlt évben 2008-hoz viszonyítva 16 százalékkal emelkedett a csődbe ment cégek száma, ezzel egy időben azonban tavaly jóval több céget alapítottak, mint egy évvel korábban, amit a gazdaságkutató intézetek kimutatása arra vezet vissza, hogy sokan a fenyegető munkanélküliségből önálló vállalkozások létesítésben látták a kiutat.
A cégcsődök számának emelkedése is részben ezzel függ össze, ugyanis számos újonnan alapított vállalkozás alig néhány hónap után tevékenységének beszüntetésére kényszerült.