Éves szinten 15 százalékkal bővül Franciaországban a muzulmán vallási előírásoknak megfelelő, úgynevezett halal-ételek piaca. Egy "etnikai marketingre" szakosodott cég felmérése szerint idén e területen 5,5 milliárd eurós forgalom várható, kereken egymilliárddal több, mint 2009-ben.
A számok természetesen becslésen alapulnak, a Malajziában székelő Word Halal Forum nevű szervezet a francia halal-termékek piacának forgalmát ugyanis nem kevesebb, mint 12 milliárd euróra, az összeurópai piacét pedig 48 milliárdra teszi.
A franciaországi felmérést végző Solis cég szerint elsősorban a 40 évnél fiatalabb, az identitásukhoz ragaszkodó fogyasztók vásárolják a muzulmán előírásoknak megfelelő ételeket, akik számára egyébként az is fontos, hogy az általuk keresett termékeket ismert márkanevek alatt találhassák meg az áruházak polcain.
A svájci Nestlé élelmiszeripari vállalat ezt az elvárást felismerve néhány éve külön halal-termékcsaládot dobott a piacra, és e területen mára a világ egyik vezető termelőjévé vált. Francia oldalon egy a szárnyas húsokra szakosodott óriáscég, a Le Gaulois termékeket gyártó LDC, valamint a készételeket gyártó Fleury-Michon is fantáziát lát a halal-termékekben.
Ami azt jelenti, hogy a korábban alapvetően a húsra és néhány alaptermékre korlátozódott halal-kínálat mára jelentősen kibővült: a hithű muzulmánok a legkülönfélébb készítmények, mélyhűtött pizzák és más készételek között válogathatnak az áruházakban a többi élelmiszerrel gyakorlatilag megegyező árakon.
A halal-termékek egyre látványosabb előretörése olykor konfliktusokkal is együtt jár: egy Észak-Franciaországban működő gyorsétterem vezetése nemrég azzal keltett országos felháborodást, hogy bejelentette: vendégeinek ezentúl kizárólag halal-húsból készült ételeket szolgál fel. Egy tavalyi állami ellenőrzés során pedig kiderült: a francia vágóhidakon megölt állatok 62 százalékát a zsidó, de főleg a muzulmán vallási előírásoknak megfelelően vágják le.
A hatóságok szerint az ily módon előállított húsok jelentős részét valójában az országos kereskedelmi hálózatban értékesítik, természetesen a halal megjelölés nélkül, ami azt jelenti, hogy a franciák jelentős része, tudtán kívül, muzulmán rítus szerint levágott állat húsát fogyasztja.