Amint az várható volt, a francia autógyártók nem várták tétlenül a tíz évesnél idősebb autók lecserélését ösztönző roncsprémium előre bejelentett szigorítását, ami teljes mértékben érthető, hiszen a gazdasági válság hatásainak kivédésére 2008. decemberében bevezetett állami támogatás húsz éve nem látott gépkocsieladási hullámot eredményezett. Az év végi eladási statisztikák szerint a 2009-ben eladott autók száma elérte a 2,27 milliót, amire 1990 óta nem volt példa.
Az elemzők által "kisebb csodának" minősített folyamatból leginkább profitáló Renault, amelynek eladásai decemberben 90 százalékkal ugrottak meg az előző év azonos időszakához képest, elsőként jelentette be, hogy a kieső 300 eurót, mai árfolyamon nyolcvanezer forintot, február végéig biztosítja vásárlóinak. És, hogy ajánlatát még vonzóbbá tegye, a cég azt is közölte, hogy nem csak a tíz, hanem már a nyolc évesnél idősebb gépkocsikat is befogadja.
A konkurencia reakciója nem sokat váratott magára, és a Peugeot-Citroën még aznap jelezte: megduplázzák, azaz 1400 euróra, közel 380 ezer forintra emelik a 700 eurós roncsprémiumot azok számára, akik a 8 és 10 év közötti autójukat akarják lecserélni, és ezt az intézkedést egészen nyár közepéig, a támogatás következő, 500 eurós szintre való csökkentéséig fenntartják. Igaz, a Renault-tól eltérően a tíz évesnél idősebb járgányok esetében a csökkentett prémiumot már nem egészítik ki.
A két francia cég intézkedése a külföldi gyártókat is hasonló lépésre kényszerítette: a Ford például bejelentette, hogy januárban is átvállalják a megvásárolt gépkocsik áfáját, ami az egyébként nem kiegészített roncsprémiummal és ökológiai bónusszal egyes modelljeinél nem kevesebb, mint négyezer eurós árcsökkenést eredményez.
A német Volkswagen úgy döntött, hogy az ezer eurós roncsprémiumot egészen június végéig fenntartja, az olasz Fiat pedig nem csupán kiegészíti a kieső állami támogatásokat, hanem egy úgynevezett környezetvédelmi prémium bevezetésével további ötszáz eurós árleszállítást biztosít egyes modelljei megvásárlásához.
A gyártók kifejezetten optimisták az idei évet illetően, a Renault például már az első félévre több mint százezer megrendelést regisztrált, úgy vélik azonban, hogy a roncsprémium fokozatos csökkentésével az eladások is drasztikusan visszaesnek majd. Több szereplő szerint az igazán nehéz időszak 2011 elejére várható, amikor az állami támogatás 300 euróra csökken.