Megállapodást kötött az Európai Űrügynökség (ESA), a Boeing és egy műholdakat üzemeltető cég, a Viasat. Az együttműködés során egy olyan technológiát kezdenek el tesztelni a felek, amely a műholdak segítségével köti össze a pilótákat a légiforgalmi irányítókkal – írja a Gizmodo cikke nyomán a hvg.hu.
Az ESA közlése szerint október végén és november elején több tesztrepülést is végrehajtanak majd az Egyesült Államok és Európa különböző részei között. Az ügynökség és a Viasat által fejlesztett, Iris nevű rendszer tesztelése Európában már tavaly megkezdődött, globálissá azonban csak most vált a technológia.
Az eddig használt rendszerben a pilóták rádiórendszer segítségével kommunikálnak a légiforgalmi irányítással, és a földi állomásoknak sugározzák a helyzetükre vonatkozó adatokat.
Az új eljárásban viszont a kommunikáció egy részét műholdakon keresztül bonyolítják, és a földi irányítás is így kapja meg a jeleket.
Ez nagyobb pontosságot és hatékonyságot tesz lehetővé, mivel közel valós idejű frissítéseket továbbít az irányítás felé. Emellett javítja az útvonaltervezést, valamint a repülőgépek közötti távolságot is pontosabban lehet meghatározni a gyakoribb helyzetjelentésnek köszönhetően.
Az Iris Európában már több mint 17 000 repülésnél segítette az irányítást és a pilótákat.
Az, hogy most a Boeing is tesztelni kezdte, a rendszer globálissá válását jelenti.
A rendszer a Viasat meglévő 14, geostacionárius pályán keringő műholdból álló infrastruktúrájára támaszkodik, amely lefedettséget biztosít az öreg kontinens egészén, és a bővítés is lehetséges. A cél a hatékonyabb repülési útvonalak létrehozása a szén-dioxid-kibocsátás, valamint a járatkésések csökkentése érdekében.