Nyitókép: metamorworks/Getty Images

Fordulat a diákcsalások területén, direkt hibáznak a mesterséges intelligencia miatt

Infostart
2025. május 19. 04:20
Az egyetemi hallgatók egyre rafináltabb módszereket vetnek be a mesterséges intelligencia (MI) által generált esszék eltitkolására. Ahelyett, hogy csupán a tiszta, hibátlan szövegeket adnák be, szándékosan gépelési és helyesírási hibákat szórnak el az AI munkájában. A "Ha csalni akarsz, akkor intelligens módon kell csalnod" mottó jegyében a diákok így próbálják kijátszani az MI-észlelő rendszereket.

A kreatív csalási technikák tárháza széles: egyesek arra utasítják a chatbotokat, hogy "írjanak úgy, mint egy kissé butácska elsőéves", míg mások több MI-rendszeren futtatják át a szöveget, hogy az kevésbé tűnjön gépi eredetűnek. A cél, hogy a végeredmény emberibb hatást keltsen és elkerülje az oktatók gyanúját - olvasható a mediapiac.com-on.

Az oktatók érthetően aggódnak a jelenség miatt. Attól tartanak, hogy a diákok az MI-t kényelmes "gyors megoldásként" használják ahelyett, hogy saját gondolataikat és íráskészségüket fejlesztenék. Ez hosszú távon káros hatással lehet a kritikai gondolkodásra és az önálló véleményformálásra.

Egy friss, a Corvinus Egyetemen végzett felmérés rávilágít a magyarországi helyzetre is. A diákok elsöprő többsége (99 százaléka) hallott már MI-alkalmazásokról, és több mint felük (54 százaléka) aktívan használja is azokat tanulmányaihoz, leginkább a ChatGPT-t, de népszerűek a nyelvi szoftverek is.

Aggasztó, hogy a hallgatók 85 százaléka nem kapott tájékoztatást az MI etikai vonatkozásairól, és csupán 7 százaléka tartaná szükségesnek az egyetemi szabályozást ezen a téren.

Az már egy másik kérdés, hogy kutatók szerint diákjaik kimondottan bárgyúnak és idegesítőnek tartják az MI-k által készített képeket vagy felismerhető beszédstílust, ezért ezeket nem is használják, vagy nem veszik komolyan.