0
2024. március 29. péntek Auguszta

Végre egy légkörrel is rendelkező földszerű bolygót találtak

Először észleltek légkört a csillagászok egy Földhöz hasonló exobolygó körül, amelyet még 2015-ben fedezett fel a Massachussettsi Műszaki Egyetem (MIT) tudóscsoportja.

Az Astrophysical Journal című folyóiratban részletezett felfedezést az Európai Déli Obszervatórium (ESO) Chilében működő teleszkópja tette lehetővé.

A 2015-ben felfedezett, GJ 1132b katalógusjelű sziklás bolygó, amely tömegét tekintve 1,6-szorosa a Földnek, egy tőlünk nagyjából 39 fényévnyi távolságra lévő vörös törpe, vagyis a Napnál kisebb, hűvösebb és jóval tompább fényű égitest körül kering.

"Habár ez nem a földi értelemben vett élet felfedezését jelenti egy másik bolygón, de mindenképpen fontos lépés a helyes irányba" - fogalmazott közleményében a kutatásban részt vevő Max Planck Csillagászati Intézet, hangsúlyozva, hogy a "GJ 1132b katalógusjelű szuperföld atmoszférájának észlelése az első alkalom, hogy légkört fedeztek fel egy, a Földhöz tömegében és sugarában is hasonló bolygó körül".

A chilei teleszkóp segítségével a szakemberek megfigyelték, hogy a GJ 1132b miként nyelte el a vörös törpéből érkező fény egy részét, amikor elhaladt előtte. Az angliai Keele Egyetemen dolgozó John Southworth szerint a bolygók légkörét alkotó molekulák különböző módon nyelik el a fényt, ami lehetővé teszi a kutatók számára, hogy megvizsgálják az atmoszféra összetételét.

Az eredmények azt sugallják, hogy a GJ 1132b-t körülölelő vastag gázréteget vízgőz, metán vagy a kettő keveréke alkotja. "Az egyik lehetőség, hogy ez egy "vízi világ", amelyet forró vízgőz ölel körbe" - mondta Southworth. A szakemberek szerint azonban annak ellenére, hogy légkörrel rendelkezik, a GJ 1132b nagy valószínűséggel lakhatatlan, mivel felszíni hőmérséklete 370 Celsius-fok.

Teljes a patthelyzet a bécsi repülőtéren

Hiába a 36 órás sztrájk, megszakadtak a tárgyalások a szakszervezetek és az Austrian Airlines osztrák légitársaság között. A dolgozók a Lufthansa leányvállalatánál ugyanolyan béreket követelnek, mint az anyacégnél, ahol egyébként a közelmúltban zárult egy sikeres munkabeszüntetés.
A kormány veszélyhelyzeti intézkedései vannak Brüsszel asztalán

Az Európai Bizottság két ügyben is kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen a közbeszerzésre vonatkozó uniós jogszabályok megsértésére hivatkozva még tavaly év végén, amelyek heteken belül új szintre léphetnek. A Portfolio uniós döntéshozóktól úgy értesült, hogy több esetben látnak még kételyeket a magyar közbeszerzési rendszert illetően, így valószínűleg további egyeztetésekre lesz szükség, ezek után májusban felszólítást küldhetnek, hogy ne citálják Magyarországot az Európai Unió Bírósága elé.