Tovább keresik az Air France-gép fekete dobozait

Infostart
2011. április 4. 20:00
Közel két évnyi kutatás után megtalálták az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó AF447-es járatának a roncsait az Atlanti-óceánban, amelyekben holttesteket is felfedeztek. A maradványokat egy hónapon belül felszínre hozzák, és megkezdik az azonosításukat. A 2009. június elsején bekövetkezett katasztrófában 228-an vesztették életüket, közülük négyen magyarok voltak. A francia hatóságok most azt remélik, hogy hamarosan sikerül lokalizálniuk a gép fekete dobozait is, és végre kiderülhet, hogy mi okozta a tragédiát.

Három sikertelen expedíció után a franciák március 25-én indították el a negyediket, és az általuk megbízott amerikai Woods Hole óceánkutató intézet Alucia nevű hajója a korábbiaknál lényegesen nagyobb, mintegy tízezer négyzetkilométernyi területet vizsgált át. Érdekes módon a keresés célja ezúttal nem az volt, hogy a roncsokat megtalálják, hanem az, hogy lokalizálják a gép becsapódási helyét.

A kutatást megrendelő francia Vizsgálati és Elemző Iroda vezetője szerint ennek az új megközelítésnek köszönhető, hogy aránylag hamar sikerült eredményt elérniük. A hajóról lebocsátott tengeralattjáró eddig a gép motorjait és szárnydarabjait fényképezte le, és ezek alapján az iroda munkatársai csaknem biztosak abban, hogy az AF-447-es járat maradványairól van szó.

"Kifejezetten biztató, hogy a roncsok a képek alapján nem szóródtak szét túlságosan, így reális esélyt látunk a fekete dobozok megtalálására is - nyilatkozta a sajtónak Jean-Paul Troadec, a Vizsgálati és Elemző Iroda igazgatója. Hozzátette: "A kérdés most az, hogy amennyiben ez bekövetkezik, a műszerek által rögzített adatokat fel tudjuk-e használni."

Az új fejleményeket az Airbus és az Air France vezetői is üdvözölték, a két cég ugyanis eddig több mint 17 millió eurót, mai árfolyamon mintegy 4,5 milliárd forintot fizetett ki a kutatások finanszírozására. A kutatásnak azért óriási a tétje, mert a francia pilóták egy része meg van győződve arról, hogy a tragédiát a külső légnyomás változását mérő, egyben a sebesség kiszámításához információkat szolgáltató, úgynevezett Pitot-csövek eljegesedése okozta.

Egyebek mellett ez a magyarázata annak, hogy néhány hete a gyártó és az üzemeltető ellen eljárás indult a baleset kapcsán, nem szándékos emberölés címen. Ha kiderül, hogy valóban a Pitot-csövekkel volt baj, úgy az nem csak az Airbus és az Air France, hanem a repülés biztonságára felügyelő hatóságok felelősségét is felvetné. A francia vizsgálati iroda vezetői mindenesetre máig állítják: a Pitot-csövek esetleges meghibásodása a baleset okainak csupán az egyik eleme lehet.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást