2024. április 19. péntek Emma

Így növelhetik a baktériumok a fertőzés "eredményességét"

A baktériumok újfajta fertőzési stratégiáját fedezték fel német és amerikai kutatók: a kórokozók nem lépnek be a sejtbe, hanem azon kívül megkapaszkodva várnak a legmegfelelőbb pillanatra.

A Max Planck Intézet fertőzésbiológiával foglalkozó kutatói a Harvard Egyetem munkatársaival közösen jutottak eredményükre, melyet az intézet keddi sajtóközleményében ismertetett (http://www.mpg.de).

A Neisseria gonorrhoeae baktériumfaj - amely a kankó (tripper) nevű nemi betegséget okozza - a húgyutak és ivarszervek, a méh és a petefészek gyulladását váltja ki. A baktérium a felszínén lévő fonálalakú fehérjék segítségével a megfertőzés előtt lévő sejt membránjához kapcsolódik. Amint ez megtörtént, a kórokozó gyorsan megváltoztatja felszíni szerkezetét, ezáltal előzve meg, hogy a gazdaszervezet immunrendszere felismerje. A kórokozó eztán várakozik, és csak a fertőzési folyamat későbbi szakaszában lép be a célsejtbe, illetve alkalmanként a mélyebb szövetekbe is, hogy tovább szaporodhasson.

Mostanáig a kutatók annak megértésére összpontosítottak, hogy miféle trükköket alkalmaznak a kórokozók a sejtbe való bejutásra. A berlini kutatócsoport ezzel szemben azt állapította meg, hogy a baktériumok jelentős erőfeszítéseket tehetnek arra is, hogy kívül maradjanak a sejten, elkerüljék a belépést.

A gazdasejtek apró részecskék segítségével terelhetik befelé a baktériumot, ám a most felfedezett folyamatban azok sikeresen elkerülik a "befalást", amíg az hasznukra válik. A sejt felületéhez való kapcsolódást követő teljes folyamatot sikeresen írták le a kutatók. Megállapították, hogy a baktérium olyan jelzőfehérjéket serkent, amelyek segítségével stabilabbá válik sejten kívüli létformája. A kórokozó a fehérjékkel való horgonyzás segítségével élheti túl a sokszor cseppet sem barátságos körülményeket a célsejt környezetében.

A kutatók úgy találták, hogy az Escherichia coli bélbaktérium hasonló stratégiát alkalmaz a megfertőzésre kiszemelt sejten való időszakos kívül maradására, és feltételezésük szerint további kórokozók is így járhatnak el.

A tanulmányt a PLoS Biology című tudományos folyóiratban kedden tette közzé a német-amerikai kutatócsoport.

Orbán Viktor: eljött az idő, hogy Budapest után Brüsszelben is megmentsük a szabadságot

"Amíg nemzeti kormány lesz, Magyarország nem lép be az ukrajnai háborúba senkinek az oldalán" - jelentette ki a Fidesz EP-kampánynyitó rendezvényén pénteken Orbán Viktor pártelnök. "No migration, no gender, no war" - adta ki a hármas jelszót.

Kaiser Ferenc: a mérsékelt izraeliek nem Iránt féltik, hanem az amerikai fegyvercsomagot

Hírügynökségi jelentések szerint az izraeli hadsereg csapást mért több célpontra Iránban, de ezt Izraelben hivatalosan nem erősítették meg. Irán azt közölte, hogy a légvédelme működésbe lépett, és az okozott robbanásokat a közép-iráni Iszfahán körzetében. Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense szerint ez izraeli jelzés, figyelmeztetés volt Iránnak a hétvégi zsidó állam elleni támadása után.
Kórházi razziákba kezd a Belügyminisztérium

A magyar kórházakban a következő napoktól mobil ellenőri csoportok jelenhetnek meg, hogy ellenőrizzék, az orvosok és a szakdolgozók munkaidőben valóban jelen vannak-e az egészségügyi intézményekben. A revízió a betegekre is kiterjed, és azt vizsgálják, valóban „az állami finanszírozásnak megfelelően vannak-e az intézményekben elhelyezve”. Az ellenőrzés célja, hogy kiszűrjék azt, hogy az állami egészségügyi dolgozók munkaidőben a magánszektorban maszekolnak – számolt be a Válasz Online saját értesülései alapján.