2024. április 20. szombat Tivadar

Nem volt egy szürke veréb a mini dinó

Mintha mohauk (mohawk) indiánok tolldíszét viselte volna az a két "szeplős" dinoszaurusz, amelynek megkövesedett maradványait tavaly fedezték fel Kína északkeleti részén, Liaoning tartományban. A 150 millió éve élt dinoszauruszok színpompás tollazatát amerikai tudósok térképezték fel, akik kutatásaikat a Science online kiadásában ismertették.

A tudósok a tollazatban a melanoszómákat, a pigmentsejtek plazmájában lévő hólyagocskákat vizsgálták, amelyek a melanin nevű festékanyag raktározására szolgálnak. A kutatásoknak köszönhetően kiderült, hogy az Anchiornis huxleyi névre "hallgató" dinoszaurusz testét és szárnyait sötétszürke vagy fekete tollazat borította, amelyeket a mohauk indiánokra jellemző fehér mintázat tarkított. Tarkóján vöröses-barna taréj meredezett, "orcáját" pedig ugyanilyen árnyalatú "szeplők" tarkították. A két lábon közlekedő tollas dinoszaurusz mindössze 110 grammot nyomhatott.

"Nem egy fekete varjúról vagy szürke verébről van szó, hanem egy igen színpompás teremtményről, amely napjainkban igen nagy feltűnést keltene" - vélekedett a szerzők egyike, Richard O.Prum, a Yale Egyetem ornitológusprofesszora. Szerinte a tollazat mintázata egyfajta kommunikációs eszköz lehetett a párválasztás során.

Társszerzője, Julia Clarke paleontológus, a Texasi Egyetem docense szerint az álcázásra vagy figyelemfelkeltésre szolgáló mintázat kulcsszerepet játszhatott a tollas dinoszauruszok korai evolúciós szakaszában.

Egy hete brit kutatók a Nature online kiadásában számoltak be a répavörös farktollazattal rendelkező dinoszauruszról, a Sinosauropteryxről (kínai gyíkszárnyról).

Dohányosokat kérdeztek, érdekes dologok derültek ki

A leszokási hajlandóságot nagyban befolyásolja, hogy mennyire érezzük távolinak a dohányzás negatív, illetve a leszokás pozitív következményeit – derül ki az ELTE PPK kutatóinak 1500 dohányost bevonó vizsgálatából.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.