2024. április 20. szombat Tivadar

A 2009-es év tudományos áttörései

Az ember legősibb elődjéhez tartozó, 4,4 millió éves csontváz felfedezését választotta a 2009-es év legnagyobb tudományos áttörésének szokásos év végi értékelésében a Science magazin. Az Ardi néven ismertté vált leletet követi a tízes listán a víz felfedezése a Holdon, valamint az ultravékony szénatomlapok kísérleti elektronikus eszközökben való alkalmazása.

Az Ardipithecus ramidus 1,2 millió évvel idősebb, mint a leghíresebb Australopithecus-lelet, "Lucy", amelyre szintén Etiópiában bukkantak a hetvenes években. Lucy egy nőstény csontváza, amelynek alapján a tudósok feltételezték, hogy az emberi faj az Australopithecusokból fejlődött ki. Az Ardipithecus viszont az emberelődök egy még korábbi fázisát jelenti.

"(Ardi) megváltoztatja a korai emberi evolúcióról való gondolkodásunkat" - véli Bruce Alberts, a Science főszerkesztője.

A magazin által felállított tízes listán szerepelnek a NASA Fermi-teleszkópja által felfedezett korábban ismeretlen pulzárok is, köztük az egyik 4600 fényévnyire található.

Az asztrofizikusok további két felfedezéssel járultak hozzá az év tudományos áttöréseihez. Októberben a 2,3 tonnás Centaur egy puskagolyó sebességének kétszeresével csapódott be a Holdon található Cabeus-kráterbe, a felkavarodott por elemzése jelentős mennyiségű vízjeget mutatott ki.

A NASA űrhajósai szintén elismerést kaptak a tudományos folyóirattól, ugyanis a Hubble űrtávcső májusi javításával és egy új, infravörös kamera felszerelésével a teleszkóp korábban soha nem látott galaxisokról készített felvételeket.

Közben a földön a fizikusok az egypólusú mágnesek létezésére találtak bizonyítékot. A Stanfordi Egyetem kutatói pedig egy speciális röntgenlézer segítségével az emberi hajszálnál tízezerszer kisebb molekulák kémiai reakcióiról készítettek pillanatfelvételeket.

Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

A világbajnok BMX freestyle-os néhány évre abbahagyta a versenyzést, de amikor a sportága bekerült az olimpiai programba, hamar visszatért. A népszerű influenszer az InfoRádióban elmondta: a BMX freestyle-ban nem lehet előre jósolni vagy esélyeket latolgatni, sok tényezőtől, körülménytől függ, hogy sikerül egy-egy verseny, de a kvótaszerzés lesz a célja a júniusi, budapesti olimpiai selejtezőn.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.