Matematikában és természettudományban jók a magyar diákok

InfoRádió / MTI
2008. december 11. 11:38
Kimagasló eredményeket értek el az általános iskolák 4. és 8. évfolyamain tanuló magyar diákok a természettudományos és matematikai ismereteket vizsgáló nemzetközi TIMSS felmérésen. Csillag Márta, az oktatási tárca közoktatási főosztályvezetője beszámolója szerint a hátrányosabb helyzetű magyar tanulókat nagyobb arányban oktató intézmények tanulói viszont nehezebb helyzetbe kerülnek, mint sok más országban.

A magyar diákok mindenhol a legjobb harmadban végeztek az 59 ország és nyolc kiemelt oktatási rendszer 425 ezer tanulójának részvételével rendezett tavalyi vizsgálaton.

Különösen jól szerepeltek a 8. osztályosok, akik korosztályuk élvonalában vannak, 4. évfolyamon pedig a természettudományos feladatokat oldották meg kiemelkedően a magyar diákok - közölték a tárca illetékesei. Magyarország egyike annak a nyolc országnak, ahol a 4. osztályos diákok eredménye javult a természettudományos területen, az első, 1995-ös felméréshez képest.

A nyolcadik évfolyamon a matematikai feladatok megoldásánál csak öt ország ért el jobb eredményt, Tajvan, a Koreai Köztársaság, Szingapúr, Hongkong és Japán.

A legrosszabbul a matematika-feladatok mentek negyedikben, de itt is az európai élvonalban vannak a magyar diákok, jobb eredményt 13 ország ért el nálunk. A magyar diákok az ausztrál, az olasz, az osztrák és a svéd diákokkal teljesítettek hasonló szinten.

A diákoknak matematikából algebrai és geometriai feladatokat egyaránt meg kellett oldaniuk, míg a természettudományos feladatok között negyedikben az élő- és fizikai világra, a földtudományra vonatkozók szerepeltek, nyolcadikban pedig biológiai, kémiai és fizikai kérdések is voltak. Negyedikben különösen az élővilággal összefüggő kérdések mentek jól, nyolcadikban pedig a fizikával kapcsolatos feladatok sikerültek kiemelkedően.

Jó az oktatás

Brassói Sándor, az oktatási tárca közoktatási főosztályvezető-helyettese szerint a negyedik évfolyamon a természettudományos eredmények kimagasló javulása többek között az iskolákban folyó nem szakrendszerű oktatásnak is köszönhető. Kiderült az is, hogy nem azon múlik a jó eredmény, hogy külön, vagy integráltan oktatják a természettudományos ismereteket, mindkét módszer jól működik. Az oktatási tárca most megvárja, hogy az Országos Köznevelési Tanács mit javasol e kérdésben.

A TIMSS-felmérésben - amelyet négyévenként tartanak - Magyarországon 4.osztályban 5.221-en, 8.évfolyamon 5.315-en vettek részt, mindkét évfolyamon 14 különböző tesztfüzetet töltöttek ki a diákok. Negyedik osztályban összesen 350, 8. osztályban 430 kérdésre kellett választ adniuk a diákoknak. A feladatok megoldására negyedikben kétszer 36 perc, nyolcadikban kétszer 45 perc állt rendelkezésre.

Sok függ a családi háttértől

A vizsgálat más felmérésekhez hasonlóan megállapította ismét, hogy Magyarországon a szülők iskolai végzettsége és ezzel összefüggésben a család gazdasági és szociális háttere erősebben befolyásolja a diákok eredményeit és jövőbeni kilátásait, mint más országokban. A diákok képességei között viszonylag korán kialakuló különbségek odavezetnek, hogy Magyarországon a hátrányosabb helyzetű tanulókat nagyobb arányban oktató intézmények tanulói hátrányosabb helyzetbe kerülnek, mint sok más országban.

A TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study - A matematika és természettudomány nemzetközi összehasonlító teljesítménymérése) felméréssorozat célja, hogy a 4. és 8. évfolyamon tanuló diákok matematika és természettudományi ismereteit vizsgálja, illetve ezzel összefüggésben képet adjon az iskolai és otthoni tanítási-tanulási szokásokról.

Hanganyag: Molnár Szilvia


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Balázsi Ildikó, az oktatási hivatal közoktatási mérési, értékelési osztályának vezetõje
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást