2024. április 20. szombat Tivadar

Aszteroida csapódhat a Vörös Bolygóba

Elképzelhető, hogy január végén becsapódik egy kisbolygó a Marsba. Keresztúry Ákos, Mars közeteinek kutatója azt kizártnak tartja, hogy ez károsítaná a Vörös Bolygón lévő valamelyik marsjárót, de mint mondta, a becsapódás után keletkező krátert érdemes lenne tanulmányozni.

A legfrissebb megfigyelések alapján a csaknem 50 méteres átmérőjű aszteroida január végén ütközhet a Marssal. Erre a jelenlegi számítások alapján 1 a 28-hoz az esély.

A kisbolygó akár 10 kilométeres krátert is vájhat, a szétrobbanó aszteroida törmelékei pedig több tíz kilométeres körzetben szóródhatnak szét a kráter körül - vázolta a lehetséges becsapódást Keresztúry Ákos.

Ha mindez megtörténik, az valószínűleg a bolygó azon a felén lesz, ahol jelenleg az Opportunity van. A Magyar Csillagászati Egyesület tagja szerinte azonban elhanyagolható annak az esélye, hogy a becsapódás kárt tegyen a marsjáróban.

A keletkező kráterben azonban érdekes felfedezéseket tehetek majd a megfigyelők. A Mars-kutató szerint olyan adatokhoz juthatnak hozzá a tudósok, amelyeket eddig nem ismertek.

Hanganyag: Torda Júlia