Fogyasztói szokásokat vizsgálnak a nagy testvér éttermében

Infostart
2007. október 17. 04:55
Kamerával figyelik majd a különleges, új étterembe betérőket, azt, hogy melyik ételt választják, hogyan érinti őket, ha tahó a személyzet, vagy ha éppen kékkel világítják meg a fogásokat. A kutatók szerint ez sokkal jobb módszer a fogyasztói szokások felmérésére, mint egy kérdőív kitöltetése.

Különleges étterem nyílt a hollandiai wageningen egyetemén: a kutatók azt vizsgálják itt, hogyan befolyásolják a betérőket a színek, az ízek és a kiszolgáló személyzet viselkedése. A vendégek reakcióit kamerák figyelik majd.

"Az étterem a lehetőségek játszótere. Megkérhetjük az ott dolgozókat, hogy legyenek kevésbé kedvesek, vagy éppen fordítva. A változásoknak egészen apróknak kell lenniük. Ha mindennap változtatnánk valamin, az nagyon zavaró lenne, az emberek nem szeretnék" - mondta Rene Koster, az innovatív fogyasztói kutatásokért felelős központ vezetője.

"Big Brother"

Az étterembe az egyetem dolgozói térhetnek be, de előbb alá kell írniuk egy beleegyező nyilatkozatot, amelyben engedélyezik, hogy kamerákkal rögzíthessék, mit tesznek és mit esznek.

A központi vezérlőben dolgozók ráközelíthetnek a vendégekre vagy a tányérjukra, figyelik, hogyan közlekednek az étteremben, mely ételek fogják meg a tekintetüket, általában ugyanahhoz az asztalhoz ülnek-e le, és hogy mennyi maradékot dobnak ki.

"Már most is számtalan helyen figyelnek minket kamerák, akárcsak a Big Brotherben, mi a különbség? - mondta az egyik betérő tudós, miközben egy csirkés szendvicset majszolt. - A tálalás tényleg befolyásolja a választást."

"Egyik nap kék fénnyel világítottak, így nem jöttem be, mert az étel nem nézett ki jól. A kék fény hideg, túlságosan üzleties" - mondta egy kutatási asszisztens, Patricia van der Souven, miközben levesét kanalazta.

Manipulálnak

Az étteremben a zajokkal, szagokkal, a bútorok kinézetével és az ételek csomagolásával is kísérleteznek. Az például már kiderült, hogy a vendégek nagyon kedvelik azt az asztalt, amely körül rózsaszín virágos huzatú műanyag székek állnak, ez mindig foglalt.

Rene Koster, a kutatás vezetője szerint a megfigyelés sokkal hatékonyabb módszer a fogyasztói szokások megismerésére, mint a kérdőívezés.

A kutatás költségvetése csaknem 3 millió euró, és a francia élelmezési cég, a Sodexho Alliance és más hasonló profilú vállalatok közreműködésével készült.