Miért ne cipeljék magukkal vásárolni a nők a pasikat?

Infostart
2007. augusztus 22. 09:25
Végre megtalálták a legjobb indokot a tudósok arra, miért nem érdemes a vásárolni gyűlölő férfiakat magukkal cipelniük nőismerőseiknek vagy -rokonaiknak a szupermarketbe.

A nőkben sok ezer éves evolúciós folyamat során fejlődött ki az a képesség, amelynek segítségével képesek megszerezni a legtáplálóbb ételeket - állítja egy tudóscsapat, amelynek tagjai három amerikai egyetem munkatársai közül kerültek ki.

Kutatások eredményei azt mutatják, hogy a nők legalább olyan jók a térképolvasásban, mint a férfiak, ám ez a képességük csak akkor kerül felszínre, ha az ételek megszerzéséről van szó. Sőt, minél kalóriadúsabb a táplálék, annál pontosabban tudják meghatározni a lelőhelyét.

Gyűjtögetés, halászat, vadászat

A tudóscsoport abból a megállapításból indult ki, hogy a férfiak jobbak a térképolvasásban a nőknél, ennek oka pedig az, hogy az ősi életközösségekben ők vadászták le a folyamatosan mozgó zsákmányállatokat, míg a nők gyűjtötték be a növényi táplálékokat.

Innen származott a kutatás alapkérdése: nem kellett a nőknek jobban emlékezniük ezeknek a lelőhelyeire a férfiaknál?

A kutatók 45 férfi és 41 nő segítségével próbálták bizonyítani, hogy a feltevés igaz. Miután a kísérlet alanyai elhoztak néhány terméket egy-egy áruház polcairól, megkérték őket, hogy mutassák meg, melyik irányban találhatóak az adott élelmiszerek, a tájoláshoz pedig iránytűt használtak.

Ha az iránytű és a termék helyének iránya között nem volt eltérés, az azt mutatta, hogy azonnal odatalálnának a polchoz, a 90 fokos eltérés pedig azt, hogy teljesen eltévesztették a lelőhelyet.

A nők jobbak

A férfiak átlagosan 33 fokos eltéréssel mutatták meg a termékek helyét, míg a nők ennél jobban teljesítettek: nagyjából 25 fokos eltéréssel határozták meg, hol találhatók az élelmiszerek, és még pontosabbak voltak, ha a kutatók a magas kalóriatartalmú ételek vagy alapanyagok helyére kérdeztek rá.

Bár a kutatásból kiderült, hogy, ha megvan a megfelelő motiváló erő, a nők ugyanolyan jól tudják használni a térképet, mint a férfiak, ez azonban a rohamosan terjedő internetes vásárlás időszakában talán már egyáltalán nem fontos.