A rendelkezésre álló legfrissebb adatok alapján Magyarország tavalyi energiafelhasználásának kétharmadát külföldről jövő energia adta. Az összes európai uniós ország közül Magyarországot fenyegetik leginkább gazdasági nehézségek egyrészt a hatalmas ikerdeficit (a fizetési mérleg és a költségvetés hiánya), másrészt az emelkedő olajárak miatt - fejtette ki az InfoRádióban a Bioenergia termelési lehetőségek Magyarországon című konferencián résztvevő Dennis Meadows.
A magyar energiafelhasználásnak csak az egynegyede olajalapú, ez azonban nem számít, hiszen az olajárakkal együtt a gáz és a szén ára is felmegy. Harminckét éve járok Magyarországra, már van tapasztalatom - tette hozzá sokatmondóan a New Hampshire-i Egyetem professzora.
A társadalomtudós leghíresebb munkája, a Növekedés Határai című könyv már harminc évvel ezelőtt felhívta a figyelmet a Föld fosszilis energiatartalékainak korlátaira. A professzor tíz könyvét több mint harminc nyelvre fordították le, dolgozott a Világbanknak és az Egészségügyi Világszervezetnek, számos egyetem, köztük a Corvinus Egyetem vendégprofesszora.
Olajexportáló diktatúrák
Dennis Meadows szerint a mai legnagyobb olajexportőr országok - például Szaúd-Arábia és Oroszország - mind diktatúrák, és az olajkincsüket politikai célokra használják majd fel, márpedig politikai céljaik mások lesznek, mint egy demokráciáé.
Néhány hónapja már láttuk, ahogy Oroszország elzárta a gázt, mert vitája volt Ukrajnával. Magyarországnak minden erejével arra kell törekednie, hogy függetlenebbé váljon az orosz olajtól - hangsúlyozta a professzor.
Itt az idő
A társadalomtudós hozzáfűzte: itt az ideje az alternatív energiával működő autók elterjesztésének, de az emberek nem állnak át ezekre önként, ezért a központi kormányok feladata, hogy ésszerű adókkal és kedvezményekkel érdekeltté tegyék a lakosságot a felhasználásban.
Dennis Meadows úgy vélte: húsz év múlva olyan kevés lesz az olaj, hogy utalványokra fogják az üzemanyagot az autókba tölteni.
Hosszú távon át kell gondolni, hogy Budapest sem élhet a régi módon. Ha drága lesz a benzin, nem megy majd, hogy az egész környékről beautóznak a belvárosi munkahelyekre, valamint naponta behozzák az élelmiszert és kiszállítják a szemetet - mutatott rá a professzor.