Nyitókép: D'Ieteren Group

Magyar váltott magyart a Vendée Globe sereghajtójaként

Infostart
2024. december 23. 12:02
Denis Van Weynbergh üzletember, újságíró és vitorlásoktató második próbálkozására eljutott a Föld-kerülő vitorlásversenyre, amelyen a 36. helyen halad nem mással, mint a Spirit of Hungaryvel a feneke, de többnyire a talpa alatt. Van kinek magyarként drukkolni tehát Weöres Szabolcs kiesése után is, még ha a hajót nem is így hívják már, és a színe is teljesen más.

Magyar szempontból egy érdekes dolog Weöres Szabolcs dél-afrikai kiválásával sem változott a Vendée Globe Föld-kerülő szóló vitorlásversenyen: egy magyar hajó halad a mezőny végén.

De hogyan lehetséges ez, amikor a "derekánál" járó Vendé Globe utolsó helyezettje karácsonytájt a belga Denis Van Weynbergh, hajója pedig D'Ieteren Group? Hát éppenséggel úgy, hogy az ötvenes éveiben járó, szenvedélyes üzletember hajója nem más, mint Fa Nándor azóta alaposan átalakított és kétszer is nevet váltott Spirit of Hungaryje, az az Imoca vitorláshajó, amellyel máig egyetlen magyarként Fa Nándor lezárta Föld-kerülő pályafutását 2017-ben.

Van tehát kinek drukkolni most is a viadal interaktív térképét követve.

Néhány szóban Fa Nándor lelkes tisztelőjéről, munkájának továbbvivőjéről: a belga Denis Van Weynbergh gyerekkora óta vitorlázásbolond, családjával minden nyáron azóta vitorlázott, szerte Európában. 23 évvel ezelőtt a Mini Transat (francia-karibi) versenyen mérette meg magát először óceánátkelőként - egyedül, mindenféle kommunikációs segítség nélkül... -, és azóta sem eresztette el a műfajt, noha "sorstársaihoz" hasonlóan neki sem ez a főállása, nem is volt soha. Újságíró-diplomát szerezve csomagküldő és -elosztó start-upot alapított (PN Express Worldwide), emellett vitorlásoktatóként tevékenykedett, és a vitorlázás szakírójaként is fel-feltűnt (Yachting Sud). Vallja: egy versenyen rajthoz állni az első győzelem - ez az előző Vendée Globe idején pénzhiány miatt meghiúsult -, célba érni a második. 2025 elején az első után a második célját is elérheti.

Ami pedig a hajót illeti, abból csaknem 8 évvel ezelőtt Fa Nándor végleg kiszállt, a Spirit of Hungary pedig egy ideig még Triesztben "parkolt" - megjegyzés: pár méterre Fa Nándor korábbi Vendé-hajójától, a 2018-ban egy karibi drogcsempészbanda által porig égetett Budapesttől -, mígnem új gazdára lelt, hogy - mint azt akkor Fa Nándor maga is jövendölte - újra versenyezhessen. 2019 óta van újra vízen, EyeSea névre keresztelték át, a mostani versenyen viszont már D'Ieteren Grop néven "illik szólítani".

Denis Van Weynbergh Imoca-projektje elsőre tehát még a pénzhiány áldotara lett, másodjára, tehát mostanra viszont odakerült a mezőnybe, és halad előre, küzdve az elemekkel, az élen haladók tempójának mintegy felét hozva.

Tavaly nyáron Fa Nándor újra találkozott egykori alkotásával, akkor röviden szólt a hajó változásairól:

  • kivágták régi helyéről a mentőtutajtartót, és felemelték
  • a hajó belsejében megnövelték a teret, hogy kényelmesebben lehessen mozogni, dolgozni
  • a műszerfal teljesen átalakult; vadonatúj eszközök kerültek a hajóba
  • a hajótest maradt a régi, de új festést kapott (fekete-fehér-piros)
  • a vitorlázat teljesen új.

Denis Van Weynbergh rendszeresen bejelentkezik a déli óceánokról most is, itt lehet követni rövid videóit. Hogy gyorsabban körbeér-e a világ óceánjain, mint 2016-2017-ben Fa Nándor, akinek "nyugdíjazása" előtti utolsó teljesítéséhez 93 napra, 22 órára, 52 percre és 9 másodpercre volt szüksége, meglátjuk, valamivel több mint 116 napja mostani szintidőként mindenesetre rendelkezésre áll a belga üzletembernek, aki - egy újabb magyar párhuzam kedvéért - szintén túlvan már egy árbócmászáson javítási céllal, mint kiesése előtt Weöres Szabolcs.

Végül még egy kis "színes": egy tavalyelőtti atlanti-óceáni versenyen történt, hogy Denis Van Weynbergh Weöres Szabolcs versenytársaként rajthoz állt a Vendée Arctique versenyen, és mivel kormánylapátja súlyos sérülést szenvedett, a hajó orra pedig egy víz alatti tárggyal csattant, fel kellett adnia a küzdelmet. Új kormányára várakozva Izlandon azon kezdett el gondolkodni, hogyan hozhatná vissza hajóját Les Sables d'Olonne-ba (Franciaország, starthely), és eszébe jutott pontonszomszédja, Weöres Szabolcs, aki korábban szintén feladta a versenyt a dönthető keel hibája miatt. A két kis csapat már korábban is sokat segített egymásnak, így Weöres Szabolcs nem habozott, azonnal repülőjegyet vett, és Reykjavíkba repült, Izland fővárosába. Denis 9 órát autózott Szabolcsért a reptérre, majd ugyanannyit vissza a hajóhoz.