Nyitókép: Unsplash.com

Komoly vizsga lesz Németország számára az Európa-bajnokság

Infostart
2024. március 31. 12:30
A nyári labdarúgó Európa-bajnokság szervezői és az európai szövetség azt ígérte, hogy minden idők legfenntarthatóbb futballtornáját rendezik meg, ezért a stadionoknál a lehető legkevesebb parkolóhelyet kell kialakítani. A tömegközlekedés azonban nem minden városban megfelelő.

Az Európa-bajnokság idején a stadionokba mintegy 2,7 millió látogatót várnak, a tíz rendező város szurkolói zónájában pedig akár 12 millió ember is drukkolhat és ünnepelhet az egy hónap alatt. Közöttük több tízezer lesz a magyar drukker is (a válogatott Kölnben és Stuttgartban játszik), ezért érdemes megvizsgálni a közlekedési lehetőségeket és esetleges nehézségeket.

A korábbi nagy sporteseményekhez hasonlóan ez azt jelenti, hogy az esemény által okozott szén-dioxid-kibocsátás akár 80 százaléka is a szurkolók utazása során keletkezik. Még akkor is, ha csak kevesen utaznak át Európába a tengerentúlról, és a jegytulajdonosok többsége, 65-70 százaléka Németországból érkezik.

Ha a labdarúgó Európa-bajnokság az ígéreteknek megfelelően minden idők legfenntarthatóbbja lesz, akkor a szurkolók többségének otthon kell hagynia az autóját. Jens Hilgenberg a Környezet- és Természetvédelmi Szövetség részéről tavaly azt közölte: világossá kell tenni az emberek számára, hogy olcsóbb, kényelmesebb és környezetbarát megoldás, ha vonattal utaznak. Ebben a Deutsche Bahn partner: olcsóbb vonatjegyeket biztosítanak az Eb-re érkezőknek Németországon belül, már 30 eurótól, míg a külföldről érkezők 25 százalékos kedvezménnyel vehetik igénybe az Interrail-szolgáltatást, négy, öt, hét, tíz vagy 15 napos bérletet váltva. Akinek pedig meccsjegye van, a helyi tömegközlekedést is ingyen használhatja.

Az UEFA a stadionok felénél nem akart nyilvános parkolóhelyeket biztosítani a szurkolóknak. A Sportschau megkeresésére most kiderült, ez négy helyen, Hamburgban, Lipcsében, Berlinben és Frankfurtban valósul meg. Az arénák körüli helyeket a rendőrség és a tűzoltóság, a szervezők, a média, a mozgáskorlátozottak és az UEFA vendégei számára tartják fenn.

Az összes többi Eb-helyszínen a Bundesliga-mérkőzéseken megszokottnál jóval kevesebb parkolóhelyet biztosítanak a szurkolóknak. Aki kocsival érkezne, az Euro2024 alkalmazáson keresztül kell helyet foglalnia, ennek díja 24 euróba kerül. Ebből öt eurót az UEFA klímavédelmi projektekre kíván adományozni. Összehasonlításképpen: a másodosztályban szereplő Hamburg meccsein egy parkolójegy 9 euróba kerül.

A környezetvédelmi szakemberek üdvözlik, hogy az autós helyett a közösségi közlekedést támogatják a szervezők, ám a fenntarthatósági törekvések kihívásokkal is járnak.

Ezek közül az első a helyi tömegközlekedés kapacitása, valamint annak határai.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a futball Eb-re érkezők akár 80 százaléka is a tömegközlekedést választja – közölték hivatalosan a szervezők, ám a Sportschau körképéből az derült ki, hogy a tíz németországi rendező városnak csak a fele lenne képes arra, hogy a jegytulajdonosok 80 százalékát három órán belül tömegközlekedéssel eljuttassa a stadionba vagy onnan elszállítsa. Ez Stuttgartban, Hamburgban, Lipcsében, Düsseldorfban és Berlinben megoldható.

A berlini Olimpiai Stadion 71 ezer férőhelyével a legnagyobb helyszín, és a német főváros ikonikus arénája körül is a legjobb az infrastruktúra: a nézők 80 százaléka kevesebb mint 1,5 óra alatt tud tömegközlekedéssel megérkezni vagy távozni.

Münchenben a város tömegközlekedési rendszerét külső szolgáltató bevonásával erősítik meg, így több busz jár majd a stadionhoz, sűrűbben. Dortmund, Gelsenkirchen, Köln és Frankfurt nem kívánt tájékoztatást adni arról, hogy a tömegközlekedés maximális kihasználtságával hány szurkolót tudnak óránként a stadionba vagy onnan elszállítani. "Az egyes rendező városokban a tömegközlekedés teljesítménye az infrastruktúra miatt korlátozott” – közölte a szervezőbizottság a megkeresésre.

Azokon a helyszíneken, ahol a tömegközlekedési infrastruktúra korlátozott, parkolóhelyek felajánlása mellett döntöttek. Gelsenkirchenben úgy számolnak, csak a nézők fele utazhat busszal vagy villamossal, ezért a stadion közelében négyezer foglalható parkolóhely lesz elérhető. Kölnben közel 3000, vagyis a Bundesliga-meccseken megszokott parkolóhelyek valamivel több mint fele áll rendelkezésre. Dortmundban a mintegy 10 ezer parkolóhelyből háromezret a stadion környékén tesznek elérhetővé, és még külön sávokat hoznak létre azoknak, akik távolabbról gyalogolnak a létesítményhez.

Szintén nagy feladatot jelent a szurkolók tájékoztatása a közlekedési lehetőségekről. A gyalogosoknak, kerékpárosoknak, e-rollereseknek és az autósoknak táblákkal, digitális útbaigazító rendszerekkel és önkéntesekkel kell megmutatni a stadionokba vezető utat.

Az UEFA egy alkalmazással próbálja tájékoztatni a jegytulajdonosokat arról, hogy az adott helyszínen milyenek a parkolási lehetőségek. Ez annak érdekében is szükséges, hogy a közlekedési káoszt elkerüljék. Hamburgban például a meccsnapokon nincsenek nyilvános parkolóhelyek, a rendőrök segítségével tájékoztatják majd az autósokat, és a szabálytalan helyen megálló kocsikat elszállítják.

Frankfurtban 2018-ban Helene Fischer koncertjén kiderült, milyen helyzeteket eredményezhet a kommunikáció hiánya: akkor az összevissza parkoló autók káoszt okoztak. Tavaly novemberben viszont a város jól vizsgázott egy teltházas NFL-mérkőzés megrendezésében. Akkor a szokásosnál jóval kevesebb parkolóhely állt rendelkezésére, de a drukkerek fegyelmezetten érkeztek és távoztak a tömegközlekedést használva.

Kihívást jelenthet, hogy az autókat már a kezdetektől távol tartsák a rendező városoktól. A fenntarthatóság és a környezetvédelem terén támasztott elvárások teljesítése, valamint a stadionoknál lévő kevés parkolóhely miatt fontos, hogy minél több szurkoló válassza a vasutat. Amikor azonban november közepén kisorsolták az első 1,2 millió meccsjegyet, a kommunikáció nem volt optimális: a kedvezményes vonatjegyekről csak két hónappal később tájékoztatták a drukkereket.

A rendező városok ezért kevéssé bíznak abban, hogy sok szurkoló él az ajánlatokkal, és a vonatjegyekre valóban lesz kereslet.

Ezt mutatja Düsseldorf példája, ahol minden fenntarthatósági törekvés ellenére 10 ezer parkolóhely lesz a stadionnál - a többi helyszínhez képest messze a legtöbb. Mindezt ráadásul annak ellenére alakították ki így, hogy a városban valóban jó a tömegközlekedési kapcsolat a stadionnal: a buszok és a vonatok a nézők 80 százalékát alig több mint két óra alatt tudnák a helyszínre szállítani. A szervezők ugyanakkor Düsseldorfban több autós szurkolóra számítanak, mivel a francia válogatott ott játszik, a szomszédból tehát sokan indulhatnak útnak kocsival, hiába a kedvezményes vonatjegyek.