Vettel nyerte a szenzációs hungaroringi futamot

Infostart
2015. július 26. 15:54
A Ferrari német pilótája, a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel nyerte a 30. Formula-1-es Magyar Nagydíjat a Red Bull két versenyzője, az orosz Danyiil Kvyat és az ausztrál Daniel Ricciardo előtt. Az elmúlt évek egyik legizgalmasabb száraz körülmények között megrendezett futamát hozta a jubileumi hungaroringi hétvége, amelyen Jules Bianchira is emlékeztek. A hajrában úgy tűnt, hogy a pénteken és szombaton is százszázalékos Lewis Hamilton a nap vesztese, a rajtnál a negyedik helyre, néhány kanyarral később a tizedikre esett vissza, majd a biztonsági autós szakasz után a 13. helyig visszaesett. Végül azonban hatodik lett, csapattársa, a német Nico Rosberg pedig a hajrábeli ütközése miatt csak a nyolcadik helyen végzett.

A hungaroringi futam előtt egyperces gyászszünetet tartottak a múlt héten elhunyt Jules Bianchi elmékére. A meteorológusok szerint délután az esőnek csekély az esélye, láthatóan egyre kevesebb a felhő, jobban süt a nap, de a szél még néhol élénk.

A felvezető kör végén Massa rossz helyre állt a rajtrácson, 5 másodperces büntetést kapott ezért később. Az újabb felvezető kör után már minden rendben, a rajt pedig a két Ferrarinak sikerült a legjobban a szeles Hungaroringen: Vettel állt az élre, majd Raikkönen, Rosberg és Hamilton követezett, Ricciardo oldalról ütközött Bottasszal, így visszaesett a 7. helyre. Alaposan átalakult a sorrend, a Mercedes visszaesése a silverstone-i futamot idézte, a kulcstényező a szakértők szerint az erősebb szél.

A címvédő 6-os kanyarban kisodródott és a 10. helyig esett vissza, a csapatrádión arra hivatkozott, hogy Rosberg átvágott előtte. Hamilton beragadt Massa mögé egészen 9. körig, ekkor kicsit össze is értek, az angol pedig megkezdte a felzárkózást. Közben Ricciardo megelőzte Kvyatot és Hülkenberget is.

Hamilton a 13. körben már a nyolcadik helyen haladt, míg Riccardo Bottas megelőzésével feljött a negyedik helyre. Az élen Vettel 2,5 másodperccel előzte meg Raikkönent, és nagyjából ennek a háromszorosával Rosberget.

A 14. körben megkezdődtek a kerékcserék, Bottas és Kvyat látogatott a bokszba. Rosberg láthatóan nem tudta tartani a lépést a Ferrarikkal, majdnem 10 másodperc a hátránya, Hamiltonnak pedig már fél perc Vettelhez képest, igaz, most már nem nőtt ezekben a körökben.

Raikkönen Ferrarijának eleje kicsit megrongálódott, fontolgatták a szárnycserét a maranellóiak.

Hamilton első kerékcseréje után az ötödik helyre áll vissza, Bottasszal kellett megküzdenie a célegyenes végén, lassú kiállás volt, de végül helyet nem vesztett miatta.

Perezt kirakta Maldonado, a pénteken nagyot bukó mexikói megforgott, de vissza tudott állni, Maldonado később áthajtásos büntetést kapott az esetért, csapattársát, Grosjean-t pedig öt másodperccel sújtották, miután a Lotus nem biztonságosan engedte ki a kerékcsere után.

Vettel és Ricciardo is kiállt kerékcserére, az ausztrált már üldözte ezután Hamilton. Végül a 22. körben Raikkönen autóján is kereket cseréltek, a 2. helyre állt vissza, Vettel, Raikkönen, Rosberg, Hamilton, Bottas volt az első hat sorrendje a táv egyharmadánál.

Vettel növelte előnyét csapattársához képest, remek időt futott az új abroncsokon. A Ferrarik ismét folyamatosan húztak el a mezőnytől.

Hamilton a 29. körben megelőzte Ricciardót, ezzel már a negyedik helyen haladt. A féltáv előtt Rosberg hátránya már 20 másodpercnél is több az élen haladó honfitársához képest. Hamilton nagyot küzdött, hogy ismét fél percen belülre kerüljön, üldözőbe vette Rosberget.

A német szenvedett a közepes keveréken, és még a lekörözendőket is megkapta maga elé, Hamilton 5 másodpercre megközelítette, majd a középmezőny lekörözése miatt megakadt átmenetileg a felzárkózása.

A 40. körre Vettel 10 másodperces előnyt autózott ki Raikkönennel szemben, a műszaki problémákkal küzdő finntől visszavette Alonso a körét.

A 43. körben Hülkenberg Force Indiája a célegyenes végén a gumifalban között ki, miután levált az első szárnya, és darabokra tört alatta beterítve az aszfalt egy részét ezernyi törmelékkel. Úgy tűnik, a csapat nem tudta megoldani a felfüggesztési problémát, amely Perez nagy balesetet okozta pénteken. Miközben Hülkenberg sértetlenül szállt ki az autóból, életbe lépett a virtuális biztonsági autós fázis, ezt az élmezőnyben először a két Mercedes használta ki, majd a Ferrarik is kiálltak kerékcserére.

Bejött a biztonsági autó, a következő körtől a bokszutcán át körözött a mezőny.

Az újraindítás felemásan sikerült a két Mercedesnek, Rosberg simán megelőzte Raikkönent, Hamilton viszont lassan kezdett, nekiment Ricciardónak, majd újabb csaták vártak rá, végül a hatodik helyet tudta megtartani, de megrongálódott az első szárnya. Hihetetlen jelenetek zajlottak a Hungaroringen, ment a csata a pálya mellett is.

Hamiltonnak ki kellett állnia szárnycserére, vizsgálták az ütközését, majd a történtekért áthajtásos büntetéssel sújtották. Az első kilenc futam mindegyikén dobogós volt a két Mercedes, innentől a sorozat folytatására nem maradt esély.

Raikkönent az 50. körre a két Red Bull is megelőzte, majd ki kellett állnia, a 16. helyre térhetett csak vissza.

A hajrá előtt szinte követhetetlenné váltak az események, mindenki a fejét kapkodta, az előző körökért egymás után osztották a büntetéseket a versenyfelügyelők, ezekből a McLarenek jöttek ki a legjobban, Alonso és Button is magabiztosan a pontszerzők között autózott, a spanyol a hatodik helyen.

Közben az első helyért Vettel, Rosberg és Ricciardo küzdött, nagyjából 1-1 másodpercre egymástól.

Hamilton a 13. helyről zárkózhatott fel, és már javában a pontszerzők között haladt, amikor csapattársa Ricciardóval csatázott. A 64. körben összeértek, Ricciardónak összetört az első szárnya, Rosberg Mercedese pedig defektet kapott, és majdnem egy teljes kört így kellett teljesítenie. Vettel győzelme ezután már nem forgott veszélyben, a büntetéseket viszont percenként osztogatták.

A két Red Bull állhat fel még a dobogóra Kvyat lett a második, Ricciardo a harmadik. A holland Max Verstappen negyedik helyével pályafutása legeredményesebb Formula-1-es futamán van túl, mögötte Alonso, Hamilton, Grosjean, Rosberg, Button, Ericsson sorrendben értek célba a pontszerzők.

Az összetettben Hamilton négy ponttal, 21 egységre növelte előnyét. A sorozat a nyári szünet után négy hét múlva Belgiumban folytatódik.