Limitvita: távozással fenyeget a Ferrari

Infostart
2009. május 13. 13:00
A Ferrari bejelentette, hogy jövőre nem indul a Formula-1-ben, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség 40 millió fontos költséglimitje. A magyar F1 Racing magazin főszerkesztője szerint a vita végül egy kompromisszumos megállapodással érhet véget, és minden jelenlegi istálló ott lesz a következő idény rajtjánál.

Megpróbálják sarokba szorítani a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA) a Formula-1-es csapatok: a Ferrari, a Toyota és a Red Bull is bejelentette, hogy jövőre nem indul a sorozatban, ha valóban bevezetik az évi 40 millió fontos (12,5 milliárd forintos) költségvetési limitet - mondta az InfoRádiónak a magyar F1 Racing magazin főszerkesztője. Wéber Gábor szerint az istállók meghátrálásra ugyan nem tudják majd kényszeríteni az FIA-t és az F1 vezetőit, de kompromisszumra igen.

A túlköltekezés valóban jellemző sok, a sorozatban szereplő csapatra, ám a 40 millió fontos költségvetés alig elég valamire: akadnak istállók, amelyek jelenleg nagyjából tízszer ennyiből gazdálkodnak egy évben - magyarázta a szakíró. A lecsökkentett összegből ugyanakkor bizonyosan nem lenne tartató a jelenlegi színvonal; ennél még a mezőny legvégén szerénykedő Force India csapat is jóval többet, körülbelül 65 milliót költ - jegyezte meg.

Bár az FIA egyik szóvivője a minap közölte, "időben tájékoztattunk a csapatokat a szabályváltoztatásokról, ezen túlmenően nincs hozzáfűznivalónk az ügyhöz", Wéber Gábor szerint borítékolható, hogy a csapatoknak sikerül megállapodniuk az FIA-val egy 80-100 millió font körüli összegről.

Kevesebb pénz, nagyobb szabadság


Az FIA április végén jelentette be, hogy jövőre nagyobb technikai szabadságot kapnak azok az istállók, amelyek vállalják, hogy nem költenek többet, mint a nemzetközi szövetség világtanácsa által meghatározott évi 40 millió font.

A tervezet értelmében azoknak az istállóknak, amelyek önkéntesen elfogadják, hogy ezt az összeget nem lépik túl, nem kell maximalizálniuk a motorok fordulatszámát, valamint két szezon között bármennyit tesztelhetnek, versenypályán és szélcsatornában egyaránt. A limitbe nem tartoznak bele a versenyzők fizetései, az esetleges pénzbüntetések, valamint a motorok előállításának költségei.

A nemzetközi szövetség arról is döntött, hogy a következő esztendőben már nem lehet tankolni a futamok alatt, valamint tilos lesz a gumimelegítő paplanok használata, és azt sem engedik meg, hogy más, melegítésre alkalmas szerkezetet használjanak a csapatok.

A határozatok nyilvánosságra hozatala után a Ferrari azonnal kijelentette: megvétózza az új szabályok bevezetését, s ha maradnak a korlátozások, jövőre nem indulnak el a sorozatban. Max Mosley, az FIA elnöke azonban visszautasította a maranellóiak fenyegetőzését. "A Ferrari nélkül is meglennénk, habár nagyon sajnálnánk az elvesztését. Mindenképpen életbe lép 2010-ben a költséghatár" - szögezte le.

Azoknak az istállóknak, amelyek el szeretnének indulni a 2010-es vb-n, május 29-ig le kell adniuk nevezésüket, és nyilatkozniuk arról, hogy vállalják-e a költségvetési limitet, amellyel több fejlesztési lehetőséghez jutnak.

Hanganyag: Szabó S. Gergõ


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást