Minden, amit a Dakar-rali törléséről tudni kell

Infostart
2008. január 4. 20:15
Egyelőre beláthatatlan, hogy milyen következménnyel jár a 30. Dakar-rali törlése. A szervezők terrorfenyegetettség miatt alig egy nappal a tervezett rajt előtt döntöttek arról, hogy nem rendezik meg a versenyt.

A francia külügyminisztérium már csütörtökön jelezte, hogy nem tudja elfogadni Mauritánia biztonsági garanciáit, és nem javasolja a francia állampolgároknak, hogy a nyugat-afrikai országba utazzanak.

A lebonyolítás már a múlt héten veszélybe került. December 27-én terroristák három katonát megöltek a Mauritániában, három nappal korábban pedig fegyveresek négy francia turistát lőttek agyon, egyet pedig súlyosan megsebesítettek. Ezután a versenyigazgató tárgyalásokat kezdett a francia és a mauritán illetékesekkel, majd bejelentette, hogy minden rendben lesz.

Végül mégsem rajtolhat el a mezőny. Az InfoRádió által megkérdezett magyar pilóták egyaránt mély csalódottságukat és eddigi felkészülésük hiábavalóságát hangsúlyozták.

"A döntést nem tudom minősíteni, versenyszervezőként annyit mondhatok, hogy a versenyzőknek nincs birtokában minden információ. El kell fogadni a döntést, de versenyzőként megemészthetetlen a hír, hogy az elmúlt egy év munkája értelmetlen volt" - fogalmazott Palik László az InfoRádióban nem sokkal a szervezők bejelentése után.

Szalay Balázs sajnálja, hogy a politika ennyire belefolyt a Dakar-raliba, de a verseny törlését a terrorfenyegetettség miatt helyes lépésnek tartja, hiszen a szervezőket igen súlyosan érinti a döntés.

"Azt még nem tudni, hogy a versenyt a szervezők tudják-e pótolni az év során vagy csak jövőre lesz esély a rendezésre" - mondta a Szalay Dakar Team vezetője az InfoRádiónak adott interjúban.

A pilóta szólt arról is, hogy a csapatot valószínűleg több tízmillió forintos kár éri, a jövőjük pedig a szponzorokkal történő egyeztetés után derül ki.

A Dakar-ralin ugyancsak évek óta rendszeresen induló Kis Sándor bízik abban, hogy a szervező cég nehéz helyzete ellenére kártalanítja a versenyzőket. Ugyanez a társaság (az ASO) rendezi a Tour de France profi kerékpáros körversenyt, márpedig az sem sikerült a legjobban az elmúlt két évben.

"Teljesen letaglózta a mezőnyt a hír. Nagyon bízunk abban, hogy a szervező cég túléli ezt a krízist" - mondta az InfoRádióban a többszörös országos tereprali-bajnok.

A Dakar-rali mezőnye szombaton rajtolt volna el Lisszabonból, és csaknem 9300 kilométer várt volna a versenyzőkre a szenegáli célig úgy, hogy a táv jelentős részét Mauritániában kellett volna teljesíteniük.

A magyarokat két motoros, négy autós és három kamionos egység képviselte volna, a negyedik kamionos csapatnak nem voltak rendben a papírjai, így több más kamionnal együtt csak a szervizúton juthatott volna el Dakarig.

Az már többször is már előfordult, hogy különböző okokból egy-egy versenynapot töröltek, de a Dakar-rali 1979-től íródó történetében még soha nem kellett a rendezőknek a teljes versenyt visszamondani.