Palik László: "A frász van rajtunk"

Infostart
2007. december 29. 12:19
Jövő szombaton, január 5-én Lisszabonból rajtol a 30. Dakar-rali mezőnye. A világ legnehezebb sivatagi versenyének most is több magyar résztvevője lesz: két motoros, négy autós és négy kamionos egység vág neki a több, mint két hetes viadalnak. A Dakar-rali történetének legsikeresebb magyar pilótája, Palik László a megszokottnál is nehezebb napokra számít Afrikában.
Mi változott a csapat körül?

Vadonatúj versenyautóval indulunk. A régi autónkat 1999-ben kezdték építeni, így mára elöregedett. Életem legszebb emlékei fűződnek hozzá, de a 2007-es Dakaron be kellett látnunk, hogy már nem versenyképes a legújabb technikai megoldásokat felvonultató autókkal szemben. Az új autót 2007-ben építették Dél-Afrikában a Nissan motorsport műhelyében. Tehát vadonatúj autóval vágunk a versenynek, ami egyrészt zseniális érzés, másrészt a frász van rajtunk, hiszen fogalmunk sincs a járműről. Ezenkívül az MAN-tól van egy vadonatúj, hatkerék-meghajtású szervízkamionunk. A csapat legöregebb tagja, egy MAN versenykamion is tavalyi, tehát még csak egy Dakart ment. A felszerelés új, a csapat tagjai viszont hála istennek nagyon régiek, ugyanis az elmúlt években nem történt változás, tehát ugyanaz az összeszokott közösség vág neki ennek a versenynek, mint tavaly.

Volt idejük tesztelni az elmúlt hetekben?

Nem. Ez az autó körülbelül egy hónapja érkezett meg Magyarországra, azóta olyan idő van, mint most. Egyszer megpróbáltunk futóművet állítani, de irreálisak voltak a körülmények, mert minden tiszta sár volt. Úgy döntöttünk, hogy nem gyilkoljuk az autót. A beállítás és az összeszokás így a versenyre marad.

A most induló verseny hosszabb lesz, mint a 2007-es. Mennyire lesz nehéz a jubileumi Dakar-rali?

A szervezők a 30. Dakar-rali tiszteletére kitettek magukért. Amikor november 21-én közzétették a pályaleírást, akkor halkan csak annyit mondtam: "Térdre, imára!". Én ilyen nehéz versenyt kívülről még nem láttam, nyolc nap Mauritániában elképesztő.

A legjobb magyar autós helyezést elérve voltak már 18.-ok is, legutóbb a 27. helyen végeztek. Kitűztek-e valamilyen eredményt a teljesen új autóval?


Nincs tapasztalatunk az autóban. Egyébként sem szoktam előre ötleteket kovácsolni, hogy hova szeretnénk jutni, mert egy háromhetes verseny esetében ez még a kisfiam világa, azaz a mese birodalma. Talmácsi Gabi teljesítményét tudom idézni az utolsó futamáról. Õt egy pillanatig nem érdekelte a világbajnokság, vagy a futam végeredménye, mindig egy dologra koncentrált: a következő kanyar tökéletes teljesítésére. Abban a háromnegyed órában az összes kanyart tökéletesen teljesítette és a végén világbajnok lett. Szerintem ez példaértékű mindannyiunk számára. Megpróbálunk úgy dolgozni a verseny három hete alatt, hogy a lehető leghatékonyabbak legyünk. Aztán hogy ez mire lesz, az reményeim szerint január 20-án Dakarban, a Rózsaszín tó partján kiderülhet.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást