Már a kiállítás címe is nagyon beszédes és abszolút tükrözi Radák Eszter festői habitusát. Virág Judit galériatulajdonos azt mondta az InfoRádióban, ha a naplementékre gondolunk a festészetben, akkor óhatatlanul is valamilyen „nyálas, giccses dolgot képzelünk hozzá”. Éppen ezért egy ilyen témát bevállalni a művészettörténész megfogalmazása szerint már önmagában „egy nagyon nagy truváj, egy hőstett”. Hozzátette:
az egész tárlat koncepciója és témája a naplementék, a természet körül forog.
Radák Eszter alapvetően tájképfestő, és Virág Judit szerint ezt a mostani témát olyan „vagányul, viccesen és remekül” oldotta meg és járta körül, hogy ha a képeket tüzetesebben megnézzük, akkor valamennyi alkotás esetében felsejlik valahol, valamilyen módon a naplemente, de igazából „sokkal több van bennük”. A tárlat címében a bizsergő retinák kifejezés arra utal, hogy rendkívül színes, izgalmas felületeket hozott létre a művész, aki ezzel a felületkezeléssel játszott a festés során.
Virág Judit elmondta: Radák Eszter különleges módon
a földre teríti le a vásznat, egyszerre két kézzel dolgozik és nem használ oldószert.
Ennek egészen egyszerűen az a magyarázata, hogy allergiás rá. Ebből az következik, hogy nagyon vastagon és nagyon sok festékkel dolgozik a vásznon. Radák Eszter általában rendkívül sok időt szentel a festésre, de a galériatulajdonos tájékoztatása szerint nem állandó alkotóról van szó. Általában két-három évbe telik, amíg megfest egy egész kiállításnyi anyagot, ami 30-35 darab alkotásból áll. „Amikor éppen Radák Eszter-kiállítás van, az nekünk mindig nagyon nagy ünnep, óriási öröm és a gyűjtők is mindig alig várják” – mondta a galériatulajdonos.
Radák Eszter kiváló humorérzékkel rendelkezik és igyekszik mindig valamilyen igazán frappáns, egyedi címet adni a képeinek. Ezek közül említett meg néhányat Virág Judit. Az egyik tájképén a természet mellett padokat és asztalokat is ábrázolt, ez az alkotás ezt a címet kapta: Természet, meg lágy öl, de a betonpad jön be a legjobban. Egy másikon egy kiránduló nehéz hátizsákkal ül a természetben, ennek a műnek a címe ez lett: Nehéz, szúr, fáj, éhes vagyok – ha legközelebb kirándulni akarok, lőjetek le!
Virág Judit elmondása szerint azért használ ilyen címeket, mert kész párbeszédeket indít el a nézővel. Hozzátette: egy kép befogadása rendkívül bonyolult dolog, sok mindent bele lehet képzelni és Radák Eszter ezekkel a címválasztásokkal a nézőre bízza, hogy tulajdonképpen mit is lát egy-egy képen. „Nagyon jó együtt élni Eszter képeivel, mert vidámak, pop-artosak és nagyon sok művészettörténeti utalás, idézet van rajtuk.
Régi tájképfestők motívumaira utal vissza ezekkel a gesztusokkal. Egy nagyon nagy tudású és igen népszerű festőről van szó.”
A tárlatot szeptember 23-ig lehet megtekinteni a budapesti Virág Judit Galériában minden hétköznap 10 és 18 óra között, szombaton pedig 10 és 13 óra között. A művészettörténész szerint aki eljön, az vidáman fog távozni a galériából a sok szép, színes és vibráló kép láttán.
A gyűjtők meg is vásárolhatják a képeket, hiszen árusítással egybekötött kiállítás nyílik meg. A festmények ára a méretüktől függ: a kisebbek néhány százezer, míg a nagyobb méretűek másfél-kétmillió forintba kerülnek.
„A magyar festészetben sok a tabu, illetve a tabu tabusítása. Erre jó példa a naplemente, ami annyira kínos, hogy már nem is beszélünk róla. Nálam ez a téma többször is megjelenik, mindig máshogy, visszatérő motívum. Próbálom megtalálni azt az egyensúlyt, ahol fáj már a retina, de a jó ízlés határain belül maradunk. Ezekkel a képekkel már nem mással, hanem saját magammal hadakozom, a saját tudásommal és tapasztalataimmal. Aktuális lehet-e még az az eszköztár, amit én anno megtanultam és elsajátítottam? Tulajdonképpen, most a saját klasszikus festészeti nyelvemnek a szétzilálása és újraépítése történik” − fogalmaz Radák Eszter a kiállításról és az alkotásairól.
A tárlatról további információkat, részleteket itt olvashatnak.