Mácsai Pál: ezek valójában apró drámák

Infostart
2017. január 20. 21:03
Szombat este mutatják be az Örkény Színházban a sikeres verses előadás, az Anyám tyúkja második részét. A cél: lehántani ezekről a költeményekről a pátoszt, és jóvátenni a közéleti ünnepségek költészetre gyakorolt koptató hatását - erről is beszélt a rendező, Mácsai Pál.

„Amikor az első összeállításakor kiderült, mennyi minden maradt ki abból, amit szeretnénk elmondani, akkor világos volt, hogy lesz egy második. Persze volt bennünk egy adag szorongás, hogy vajon hogyan fogják a nézők fogadni, hogy mi két és fél órán keresztül verseket mondunk” – mondta el Mácsai Pál. De aztán nyilvánvaló volt a siker, és a nézők követelték is a második részt.

A versek listáját Váradi Szabolcs állította össze, a szűk ötszázas listából pedig Mácsai Pál válogatott, eldöntve, hogy ki és mit mondjon. Rögtön látszott, mennyi remekmű maradt ki - szerencsére nagyon sok van a magyar irodalomban. A rendező szerint a magyar költészeti hagyomány tág és beláthatatlan tára az értéknek, a kincsnek, a szívbeliségnek és az értelemnek, és mindez sokaké - ez a darab sikerének is az egyik kulcsa.

A második rész másfajta kockázatát Mácsai Pál nem érzi: nagyon szeretik ezt az előadást, főként azért, mert a versek valójában apró drámák, és így is kezelik őket. Amikor már látszott az első rész forró fogadtatása és sikere, szerveztek egy közönségtalálkozót, hogy kiderüljön, a nézők mit szeretnek benne.

Leginkább azt, hogy másképp van mondva, mint szokott.

Ez egyszerű dolgot jelent: színházi jelenetnek, tulajdonképpen monológoknak fogják fel őket.

Egy díszlet hatalma

Nagyon fontos a díszlet: az első résznél bevált, mert azon kívül, hogy szép, lehetetlenné teszi, hogy a színész álljon, lógjon a keze a két combja mellett, és valami ünnepi feszességben szöveget mondjon. A gondolat közvetítésének egy természetes testtartásában lehet csak lenni, ami meg is akadályozza, hogy itt bárki szavaljon.

A kettő eggyel sötétebb, mint az egy

„Ez akkor dőlt el, amikor Petri György Hogy elérjek a napsütötte sávig című nagyversét betettem. Akkor világos volt, hogy ez egy olyan est lesz, ahol minden ki van mondva, ami a magyar lírában megpendül mint alaphang, és több olyan szöveg van, ami az elmúlástól, magunkra maradástól vagy a tönkremenéstől való félelem. De humora is van az előadásnak, nem kell tartani attól, hogy nagyon komorkodunk, és fontos, hogy nagyon sok benne a zene” - mondta el a rendező.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Mácsai Pál: Ezek valójában apró drámák
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást