Értékes festmény került elő a padlásról - nézze meg!

InfoRádió
2016. szeptember 13. 02:10
Egy, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszékének köszönhető felfedezés óriási meglepetést okozott nemcsak a művészettörténészek számára is. A 16. századi itáliai oltárképét a Budapesti Olasz Kultúrintézet mutatja be.

A Belvárosi Pesti Ferences-templom padlásán több mint fél évszázada elfeledve és rossz állapotban heverő itáliai oltárkép felületét nemrég még olyan vastag szennyeződés és megsötétedett lakkréteg borította, hogy azon sem a kompozíció, sem maguk a figurák nem voltak kivehetőek. A Szűz Mária Szentháromsággal, szentekkel és donátorral című olajfestmény restaurálására a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszékén került sor a 2015-2016-os tanévben. Fekete Dóra, Fiam Judit, Mikó Edit és Tiszai Rebeka negyedéves festőrestaurátor-hallgatók kapták feladatul a nagyméretű olajfestmény történetének kutatását, természettudományos vizsgálatát, konzerválását és restaurálását. A négy hallgatón kívül a helyreállításban – az útmutatáson túl – tevékeny részt vállaltak vezető tanáraik, Görbe Katalin egyetemi tanár, festőrestaurátor-specializáció vezető és Heitler András tanszékvezető egyetemi adjunktus is.

A restaurálás után vált csak nyilvánvalóvá, hogy a magyarországi egyházi- és állami gyűjtemények, múzeumok anyagát figyelembe véve is kiemelkedő művészeti értékekkel bíró festmény került elő az ismeretlenségből, óriási meglepetést okozva nemcsak a nagyközönség, de a művészettörténészek számára is.

Fekete Dóra és Mikó Edit felidézték: a kezdetben Jacopo Palmának tulajdonított, 178x273 centiméteres festmény hosszú ideig porosodott a ferences templom padlásán, többszöri beázás hagyott rajta nyomot, a kompozíció szinte teljesen kivehetetlenné vált. A Szűz Máriát a Szentháromsággal, szentekkel és donátorral ábrázoló vásznon ejtett kutatóablakok egyértelművé tették, hogy kiemelkedő színvonalú műtárgyról van szó

Az infravörös, UV-fényes és röntgen-radiográfiás vizsgálatokból a rejtélyes műalkotás számos titkára fény derült: ma már tudható például, hogy a donátor alakját valamikor lefestették, és számos pentimentót (munka közbeni javítás) is felleltek, az alkotó szignója és az évszám azonban nem került elő.

Az itáliai barokk festmény szeptember 22-ig látogatható a Budapesti Olasz Kultúrintézet Xenia termében, majd a műalkotás visszakerül a Belvárosi Ferences Templom falára.