Évek óta tart a huzavona a Munkácsy-trilógia körül. Először a Krisztus Pilátus előtt című alkotást szállították vissza a kanadai Hamilton Galériába, majd több mint féléves alkudozás után a kormány megállapodott a tulajdonossal, és tavaly februárban visszakerült a kép Debrecenbe.
Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere már akkor beszélt arról, hogy a Munkácsy-trilógia másik magánkézben lévő darabját is megvásárolnák, és tárgyalnak az ügyről Pákh Imre New Yorkban élő magyar műgyűjtővel. Ám hamar kiderült: a vételárat illetően nagyon eltérő elképzelése van a tulajdonosnak és a magyar kormány nevében tárgyaló Baán Lászlónak. A képért a jegybank hatmillió dolláros árat ajánlott, Pákh Imre azonban 9 milliót kért egy másik lehetséges vevőre hivatkozva.
Az elhúzódó vita közben Pákh Imre augusztusban úgy határozott: nem láthatja a közönség tovább a Golgotát, ezért - bár a kép a múzeumban maradt - lepellel takarták le. A kormány novemberben pedig arról határozott, hogy védetté nyilvánítja a festményt, azaz a képet csak külön engedéllyel lehet kivinni az országból vagy a Déri Múzeumból elszállítani, miközben az állam élhet az elővásárlási jogával.
Pákh Imre megfellebbezte a védetté nyilvánításról szóló határozatot, a döntés azonban a napokban jogerőssé vált. A műgyűjtő ezt követően telefonon úgy nyilatkozott az MTI-nek, hogy bíróságra viszi az ügyet. Úgy vélte, az igazság az ő oldalán áll, és bízik a független magyar bíróság döntésében.
Hanganyag: Seres Gerda