Bogányi Gergely 25 éves grafikus nyerte a "Cégér - Jó bornak tervezz címkét!" elnevezésű pályázat első díját és az azzal járó egymillió forintot. A győztes címketerv egy fiatal móri borász, Csetvei Krisztina 2012-es Királyleányka tételéhez készült. A második helyet, és mellé 300 ezer forintot a Hidden Characters (Nagy Dániel és Orbán Péter) nyerte el az etyeki Hernyák Tamás 2011-es Pinot noirjához tervezett címkéjével.
A királyleányka ruhája
Úgy közelítettük meg a királyleányka bort, mintha az egy személy lenne, akinek a részére ruhát tervezünk - így jellemezte Csetvei Krisztina móri borász a Bogányi Gergely grafikussal végzett közös munkát. Az InfoRádió kérdésére Csetvei Krisztina elmondta: egy textildarab is megjelenik a címkén, tehát egy érdekes anyagkapcsolásra is sor kerül. A ruhacímkék mosásra, vasalásra vonatkozó információit próbálták átültetni. A Királyleánykát a borász választotta, de a megvalósult címketerv a grafikus ötlete - tette hozzá a borász.
Beszélt arról is, hogy nagyon fontos a borok arculata, bizonyos vásárlók a címke hatására döntenek arról, megveszik-e az adott palackot. A móri borász szereti az ilyen kihívásokat, amikor a művészet összekapcsolható a borral. Mint mondta: a grafikus meglátogatta a pincét Móron, elment néhány Csetvei Krisztina által tartott borkóstolóra, így megismerte valamennyire a borászt és a borokat is. Bogányi Gergellyel sikerült jó csapatot alkotni a közös munka során - hangsúlyozta Csetvei Krisztina.
Figula: ifjú színekben
A szervezők Figula Mihály egyik borát, a 7 hektárt választották ki, a pályázóknak ehhez kellett arculatot tervezni. Figula Mihály az InfoRádiónak elmondta: fantasztikus dolog, hogy Magyarországon 225 fiatal grafikus időt és energiát szán a borok címketerveire. Hozzátette: a legjobbnak megszavazott 10 pályamunkán kívül még legalább 50 olyan tervet látott, amelyek közül bármelyiket szívesen elhelyezné a borán. A magas színvonalú felhozatal láttán Figuláék úgy döntöttek, hogy a 7 hektár nevű boruk minden évjáratban egy-egy fiatal grafikus címkéjével kerül majd piacra, tehát minden új évjárat új címkét is kap. A palackon minden esetben látható lesz a tervező neve.
Ebben az évben Győri Zsolt címkéje került a Figula-borra. Figula Mihály szerint Győri Zsolt címkéje áll a legközelebb a bor stílusához, de a fiatal borásznak sok más terv is tetszett, mint mondta: 25-30 évre megvan előre a 7 hektár minden évjáratának a címkéje. Megadtak néhány alapirányt a leendő címkékhez, például fontosnak gondolták a magyar mitológiában meghatározó 7-es számot.
A levendulás 7 hektár címke, és néhány további terv itt nézhető meg.
7 hektár
A területet Figula Mihály édesapja telepítette, ez volt az utolsó nagy beruházás a borász halála előtt. "Nagyon szomorú vagyok, hogy ezt a bort édesapám már nem kóstolhatta" - mondta Figula Mihály. Hozzátette: ezért gondolta azt a család, hogy minden évben külön szüretelik a legszebb fürtöket, így készítenek egy magas minőségű bort. Azért kerül majd minden évjáratban egy fiatal tervező címkéje erre a borra, "mert édesapám mindig fontosnak tartotta a fiatalok támogatását" - mondta a balatonfüredi borász.
Ettől jó egy címke
Figula szerint akkor jó a címke, ha a ma emberét meg tudja szólítani, ugyanakkor közvetíti a borhoz kapcsolódó tradíciókat. Győri Zsolt 7 szál levenduláját ezért szereti a 7 hektár címkéjén. Mint mondta: "a levendula a borvidékünk egyik olyan növénye, ami ezen a mikroklímán nagyon jól érzi magát, pedig a Földközi-tenger környékéről származik."
A levendula, a közhiedelemmel ellentétben, nem kizárólag a Tihanyi-félszigeten, hanem a Balatonfüred-Csopaki borvidék több más községében is pompásan érzi magát - hangsúlyozta Figula Mihály. Hozzátette: az idén "levendulás" arculattal megjelenő 7 hektár termőhelye a Balatonfüred és Veszprém között fekvő Balatonszőlős, ahol szintén különleges a mikroklíma. Győri Zsolt grafikus ebből az irányból, a mikroklíma felől közelített, ezért lett az ő címkéje az első befutó Figuláéknál.
További részleteket hallhatnak majd a témáról az InfoRádió Hordóminta magazinjának október 31-i adásában.