Hogyan filmesítették meg szeptember 11-et?

Infostart
2011. szeptember 11. 14:55
A 2001. szeptember 11-i merényletek nem csak a világpolitikában, hanem a kulturális élet területén is éreztették a hatásukat. A kezdeti sokk után amerikai művészek százai igyekeztek valamilyen formában feldolgozni az események okozta traumát, aminek kiváltója mára az Egyesült Államok történelmének egy újabb fejezetét jelöli.

A World Trade Center elleni terrortámadás és az ikertornyok összeomlása kulturális téren elsőként a filmiparban éreztette hatását. A hollywoodi stúdiók a sokkoló élmények tükrében igyekeztek eltüntetni az két tornyot filmjeikből és tévésorozataikból, de több olyan alkotás bemutatóját is elhalasztották, amelynek cselekménye terrortámadáshoz, gépeltérítésekhez vagy robbantásos merénylethez kötődik, a hasonló történetek forgatását előkészítését pedig leállították. Többek közt a Pókember első részének egyik előzetese és Arnold Schwarzenegger "Az igazság nevében" című filmje is az öncenzúra áldozata lett.

A szeptember 11-i terrortámadásról a 2002-es Oscar-díjkiosztó gálán is megemlékeztek, a montázs drámai hatását növelte, hogy azt az a Woody Allen konferálta fel, aki törzsgyökeres New York-iként korábban még díjazásakor sem ment el a Los Angeles-i ceremóniára.

Az első film, amely tudatosan építette be történetébe a terrorcselekmény utóéletét, Spike Lee 2002-es Utolsó éjjel című rendezése volt, majd fokozatosan egyre több televíziós és mozifilm, dokumentumfilm és dramatizált alkotás igyekezett feldolgozni az események okozta traumát.

Michael Moore 2004-es Farenheit 9/11 dokumentumfilmje már a támadás következményeit, George W. Bush amerikai elnök kormányzását és terror elleni harcát vizsgálta kritikus szemmel.

Öt évnek kellett eltelnie, míg 2006-ban Hollywood szeptember 11. eseményeit is megfilmesítette. A World Trade Center Oliver Stone rendezésében rendőrtisztek szemszögéből mesélte a tornyok történetét Nicolas Cage főszereplésével, a United 93-as pedig a gépeltérítők ellen fellázadt utasok történetét dolgozta fel.




A televíziós sorozatok közül a Ments meg című, New York-i tűzoltókról szóló műsor volt az első, amelynek történetének rendszeresen visszatérő motívuma a terrortámadás, míg a CSI: New York-i helyszínelőkben a Gary Sinise által megtestesített Mac Taylor nyomozó veszítette el feleségét szeptember 11-én.

A könnyűzenei előadók közül is több mint félszáz művész dolgozta fel vagy utalt akár a szeptember 11-i eseményekre, akár utóhatásaira. Ezek közül a legismertebb talán Paul McCartney  "Freedom", a The Black Eyed Peas "Where is the Love" valamint Jay-Z és Alicia Keys "Empire State of Mind" című számai, de Lilly Allen, Leonard Cohen, Michael Jackson, Jon Bon Jovi, Moby, Bruce Springsteen és Niel Young is szentelt dalt a témának.



Mindez csupán ízelítő abból a több tucatnyi mozifilmből, tévésorozatból és popszámból, ami nemzetközileg is ismert. Ezen túlmenően dokumentum és tévéfilmek, színdarabok és irodalmi alkotások tucatjai foglalkoztak a 2001. szeptember 11-ével, de annak következményei, a Bush-kormányzat bel- és külpolitikai lépései, utóbbiak közül pedig különösen a terrorizmus ellen folytatott harc sokszorosára növelné kulturális referenciák listáját.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást