Hegedűs D. Géza semmitől sem riad vissza - a főgonosz bőrében

Infostart
2009. október 25. 20:00
Sűrű év áll Hegedűs D. Géza előtt: a színművész, amellett, hogy oktat az egyetemen, főgonoszt alakít a Pesti Színházban futó A nő vágya című radikális musicalben, és próbálja Bartis Attila Romlás című darabjának főszerepét. Ez utóbbi produkció október 30-tól látható a Vígszínházban.
Mi történt Önnel, amióta megkapta a Kossuth-díjat?

Akkoriban volt az Augusztus Oklahomában bemutatója a Vígszínházban, amelyet azóta is nagy sikerrel játszunk. Közben diplomáztak a Színművészeti Egyetemen a - Marton Lászlóval és Forgács Péterrel közös - növendékeink. Ilyenkor drukkol az ember, hogy a fiatalok megtalálják a helyüket. Most minden növendékem, aki szerződni akart, kapott lehetőséget, és egyik nagy szerepük után jön a másik.

Az is megadatott, hogy egyik kedves növendékemnek, Bata Évának két darabban is partnere vagyok: A nő vágya című produkciónak október 3-án volt a bemutatója a Pesti Színházban, a Vígszínház házi színpadán pedig Bartis Attila Romlás című darabját próbáljuk közösen.

A nő vágya című radikális musicalben ön játssza a főgonosz Jean Jouve szerepét. Mitől radikális ez a musical, és mik a szerep nehézségei, szépségei?

A mű Prágában született a tavalyi évadban, és Lucie Malkova rendezte újra nálunk a Pesti Színházban. A darab Émile Zola Hölgyek öröme című regényéből készült emancipációs történet: egy vidéki kislány felkerül a fővárosba, eladónőként munkát talál egy nagyáruházban, az előadás végén pedig ő lesz mindenek ura, a férfiszíveken végigtaposva, vágyaiban kiteljesedve.

A történetben nagyon fontos szerep jut Jean Jouve-nak, az áruház helyettes vezetőjének. Ez a férfi frusztrált, nagyon magányos, és gyerekkorában valószínűleg nem esett át a felnőtté váláshoz szükséges szociálpszichológiai momentumokon, ezért megrekedt valahol a kamaszkor derekán, és ötvenes éveiben járva is ennek megfelelően viselkedik a másik nemmel. Ez a szép a mi mesterségünkben: privát emberként minden idegszálunkkal ellene lennénk az ilyen magatartásnak, de megmutathatjuk, hogy vannak olyan emberek, akik nem rettennek vissza semmiféle eszköztől. Ha nem lenne a darabban drámai ellenpont, nem lenne dráma sem!

Nagyon élvezetes, ugyanakkor komoly kihívás és komoly munka, amelyben sok nehéz dallal kell megküzdenem. Nagyon élvezem a szerepet. A darab végét úgy élem meg, mint ahogy egy gyerekszínházban érezhetik magukat a színészek: ha a gyerekek kezében lenne egy csúzli, abba pedig u szöget tennének, én lennék az, aki a legtöbbet kapná a nézőtérről.

A Bartis-darabban milyen karaktert alakít?

Ez egy egészen más típusú feladat. A történet egy fotóművészről szól, akiről egy orvosi vizsgálat során kiderül, hogy csupán egy éve van hátra. A főszereplő húsz éve él házasságban, és mint alkotó ember, kettős szorításban találja magát: személyes és alkotói életét is be kell fejeznie. A Romlás furcsa, vad, különös nyelvezetű, nagy humorú, ironikus és önironikus mű, ahol az emberi szenvedélyeknek és az egzisztenciális gondolatoknak egyéni keverékével találkozhatnak majd a nézők. Nagy öröm próbálni Szikora János vendégrendezésében, Bata Éva és Hegyi Barbara partnereként.

Filmekben láthatjuk-e a közeljövőben?

Most nem dicsekedhetem új filmszerepekkel, a mozikban és nemzetközi fesztiválokon azonban még látható a Made in Hungária című film, amelyben nagy személyes sikerem van egy rendkívül nagy karakter (Miltényi) megjelenítésében.

Az alternatív színházi életben is újra és újra megfordul: mostanában a Kurátorok című TÁP Színház-előadásban, a Trafóban lép fel.

A Kurátorok című jelenetfüzér a független és alternatív színházi csoportok életben maradásért folytatott küzdelmét örökíti meg kortárs magyar drámaírók segítségével. Ezek nyelvöltések a reménytelen és sikertelen pályázatokat megélt szerzők és társulatok részéről. Én Vinnai András Kovácsoltvas Pelenka című egyfelvonásosában játszom az egyik időutazót egyik volt növendékem, Keresztes Tamás partnereként. A produkciót az évad végéig játsszuk folyamatosan, Vinnai András és Vajdai Vilmos pedig azon dolgoznak, hogy az egyfelvonásos egészestés művé bővülhessen.

Milyen tervei vannak a szezon további részére?

A Romlás bemutatója után kezdődnek a Hegedűs a háztetőn című musical korrepetíciós munkái, amelyet márciusban mutat be a Vígszínház. Ebben Tevje, a tejesember szerepét játszom majd. Úgy tűnik, ez az év is olyan sűrű lesz, mint az előző, hiszen tavasszal megkezdődnek a felvételi vizsgák, a 2010/11-es tanévben pedig új osztályt indítunk Marton Lászlóval.

Hanganyag: Fehér Anna Magda


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást