Herendi: A reklámfilmek nem csak a pénzt hozzák

Infostart
2009. március 17. 20:22
Minőségi közönségfilmekkel vissza lehet csábítani a magyar közönséget a mozikba - véli Herendi Gábor filmrendező, aki március 15-én Balázs Béla-díjat vehetett át. A Valami Amerika filmek rendezője - aki pályáját reklámfilmesként kezdte, és ma is sokszor tér vissza ehhez a munkához - reméli, hogy hamarosan egyre több néző lesz kíváncsi a komolyabb magyar filmekre is.
Ön szerint minek szól az elismerés?

Remélem, hogy szól egy kicsit személy szerint nekem is és egy kicsit a közönségfilmeknek is. Azt gondolom, hogy mára világossá vált: fontosak a közönségfilmek, hiszen az egész filmszakmának fontos a néző, ezek pedig alkalmasak a nézők becsábítására a mozikba. És most sorozatban készültek olyan minőségi közönségfilmek, amelyeknek az eredménye látszik a nézőszámban. Én azt gondolom, hogy a díj egy kicsit ennek is szól.

Nemcsak vígjátékokat rendezett, mint a Valami Amerika 1. és 2., hanem Lora címmel egy vak lány szerelmi történetét is feldolgozta egy romantikus filmdrámában. Hogyan vélekedik azokról a megnyilvánulásokról, amelyek szerint csak vígjátékokkal lehet a magyar közönséget magyar filmekre bevinni a mozikba?

Ma még ez mindenképpen igaz, de azt gondolom, hogy a tendencia jó. Készülnek most már olyan közönségfilmek, amelyek nem a vígjáték kategóriába tartoznak. Goda Kriszta Kaméleonjára gondolok. Kellenek ilyen filmek is, egyre több, és a magyar közönség, remélem, szép lassan ezeket is meg fogja szeretni.

Ezt a beszélgetést is egy forgatás szünetében rögzítjük. Min dolgozik jelenleg?

Ez egy reklámfilm, a játékfilmek között sokszor készítek ilyet is. Én igazából ezen nőttem fel, és a mai napig nagyon szeretek reklámfilmeket csinálni. Izgalmas feladatok, és talán a filmes szakma egyetlen ága, ahol nincs pénzszűke, mint mondjuk a játékfilmeknél vagy a dokumentumfilmeknél.

A pályafutását is reklámfilmrendezőként kezdte el. Mik azok a szakmai fogások, amelyeket reklámfilmezés közben elsajátíthat egy rendező?

Ez kicsit összefügg azzal, hogy jobb anyagi körülmények között tud dolgozni az ember. Kipróbálhatók a legújabb technikák, ez mindenképpen nagyon hasznos. A reklámfilm egy borzasztóan tömör műfaj, ugyanúgy létezik dramaturgiája, mint egy játékfilmnek, és megtanít nagyon tömören és röviden történetet mesélni. Én ezt fontosnak tartom, egy jó iskolának egy esetleges kisjáték- vagy játékfilm elkészítésénél.

Hanganyag: Oláh András


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást