A szórakoztatóipar és a filmes világ minden bizonnyal legjelentősebb elismerése, az Oscar-díj már régóta nem csak a tehetség elismerésére szolgál. Legalább akkora gazdasági jelentősége is van a filmeket gyártó stúdiók számára, hiszen egy-egy díj akár meg is duplázhatja a film bevételeit.
Az amerikai Mozgófilmes Művészetek és Tudományok Akadémiája (Academy of Motion Picture Arts and Sciences) által odaítélt elismerés így kétségkívül a teljes filmszakma egyik legjelentősebb eseménye.
Nem véletlen tehát, hogy a nagy stúdiók (mint a Warner Bros vagy a Fox Searchlight) hatalmas összegeket, nem ritkán 24-25 millió dollárt (több mint 4,6 milliárd forintot) ölnek a jelölést megszerző filmjeik népszerűsítésébe, illetve az akadémiai tagok "meggyőzésébe".
Megtérülő befektetés
A kisebb költségvetésű, vagy kisebb stúdiókban készülő filmek (mint például idén a brit A királynő című alkotás) számára ez a verseny hihetetlenül nagy anyagi megterhelést jelent. Más kérdés, hogy ha a film Oscar-díjas lesz, akkor bőven megtérülnek a befektetések.
"A benyomásról és a tudatosításról szól minden. Az a cél, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy a filmet jelölték. A gála közvetítése pár órás publicitást biztosít a filmiparnak, és ezeket a filmeket hatalmas közönséghez juttatja el" - mondta Paul Dergar-abedian, egy, a filmek bevételeit elemző cég munkatársa.
Nem mindegy, hogy 75 vagy 135 millió dollár
"Az Amerikai szépséget például, amely 2000-ben öt Oscart nyert, fél évvel a gála előtt kezdték vetíteni az Egyesült Államokban. A gála előtt gyakorlatilag már kifutott a film, összesen 75 millió dolláros (14 milliárd 400 millió forintos) bevételt produkálva. Az Oscar-díjak gerjesztette hatalmas publicitási lehetőség nyomán azonban a film végül 135 millió dolláros (26 milliárd forintos) bevétellel zárt" - emlékeztetett a Media by Numbers munkatársa.
Paul Dergar-abedian szerint ha a film nem kapott volna Oscar-díjat, akkor valószínűleg az eredeti 75 millió dolláros bevétellel zárta volna pályafutását.
Egy közelebbi példa az idén jelölt A család kicsi kincse, amelynek stúdiója, a Fox Searchlight több millió dollárt költött a film népszerűsítésére. "Az összes napilapban hirdetéseket helyeztek el és rengeteg talk-showba meghívatták a színészeket" - mondta Damien Bona, az Inside Oscar (Az Oscar belülről) című könyv szerzője.