A hihetetlen visszatérések éve lehet az idei a popzenében

Infostart
2007. január 8. 10:30
A sokszor nem kis nosztalgiával emlegetett múltban a jó zene mércéje volt, mára azonban az újdonságok, a színvonaltalan popzene és a 15 perces sztárocskák szinonimája lett a slágerlista - írja a The Times brit napilap. A helyzet azonban gyökeresen megváltozhat, hiszen mostantól az internetes letöltésekkel is fel lehet kerülni a legjobbak közé, ami a régi nagyoknak kedvezhet.

1963-ban jelent meg először slágerlista, amely a héten 44 éves története alighanem legnagyobb változásán ment keresztül. Mostantól ugyanis minden egyes, az internetről jogszerűen letöltött szám felkerülhet a slágerlistára, függetlenül attól, hogy annak CD-változata egyáltalán kapható-e az üzletekben.

Szakértők szerint ezzel megnyílt az út a tegnap és a tegnapelőtt slágereinek. Az eddigi gyakorlat szerint ugyanis a digitális letöltések csak két héttel az utánig számítottak, amíg a felvételt a boltokban is kapni lehetett.

A rendszer első nagy nyertese a Snow Patrol együttes, amelynek júliusi sikere, a Chasing Cars hirtelen a slágerlista 9. helyén találta magát, teljes egészében az internetes letöltéseknek köszönhetően.

Szakértők arra számítanak, hogy egy pár hónapon belül alapvető változások állhatnak be a slágerlistákon. "Egyelőre csak a tavalyi nagy sikerek számíthatnak a visszatérésre, mint amilyen a Snow Patrol száma, vagy Gnarls Barkley Crazy című száma (melyet pár sorral lejjebb Ön is megtekinthet - a szerk.). A kiadók számára az a nagy kihívás, hogy miként tudják tovább futtatni ezeket a felvételeket. Ez nagyobb stabilitást is jelent majd a slágerlistán. Ritkábban fordul majd elő, hogy egy szám gyorsan felfut, majd ugyanolyan sebességgel el is tűnik, miként az is valószínű, hogy a régebbi számok is eséllyel indulnak majd" - fogalmazott a Hivatalos Slágerlista szakértője, Omar Maskatiya.



A CD-eladás az elmúlt két évben gyakorlatilag a felére esett vissza az Egyesült Királyságban. Míg 2004-ben 26,5 millió font (10 milliárd forint) volt a bevétel, addig ez az összeg két évvel később alig haladta meg a 13,5 millió fontot (5 milliárd forintot). Ezzel szemben az internetes eladások csak tavaly megduplázódtak és elérik a 65 millió fontot (24,3 milliárd forintot).

"A slágerlistáknak az adott pillanatban elért népszerűséget kellene tükrözniük, amiben a letöltéseknek nagy szerepük van" - tette hozzá Omar Maskatiya.Az új listára komoly hatással lehetnek például az évfordulók. Idén lesz például 10 éve, hogy Diana hercegnő halálára megjelent minden idők egyik legnagyobb slágere, Elton John Candle in the Wind-je (amely ráadásul egy korábbi sikere átdolgozása volt).



Ha egy kicsit távolabb tekintünk az időben, 25 évvel ezelőtt, 1982-ben olyan slágereket találhattunk a slágerlistákon, mint a Survivor Eye of the Tiger című filmdala, vagy a Culture Club egyik legnagyobb sikere, a Do You Really Want to Hurt Me?

Ha mindez nem lenne elég várhatóan még idén digitalizálják a teljes Beatles-életművet, ami a 37 éve feloszlott zenekar slágerlistás uralmát is újraélesztheti. "Ha a Beatles dalai digitálisan is hozzáférhetőek lennének, az olyan letöltési hullámot indítana el, hogy könnyen előfordulhatna olyan helyzet, hogy a Top 10-ben csak az ő számaik szerepelnek" - vélekedett az egyik legjelentősebb brit kiadó-forgalmazó, a HMV szóvivője, Gennaro Castaldo.

Az iparág ugyanakkor szeretné elkerülni, hogy az alacsony eladási számokkal rendelkező klasszikusok elárasszák a lista alsóbb régióit, elvéve ezzel a kitörési lehetőséget az új tehetségek elől.

"Figyelni fogunk és ha a klasszikus slágerek eltömítik a Top 40-et, akkor átgondoljuk a dolgot. Bevezethetünk valamiféle időkorlátot, vagy külön listát készíthetünk a friss tehetségeknek, amelyek a tavalyi rendszer szerint még befértek volna a slágerek közé" - jelentette ki a Hivatalos Slágerlista szakértője, Omar Maskatiya.