2005-ben volt tíz éve annak, hogy Lars von Trier és Thomas Vintenberg megfogalmazta az egyik legdivatosabb és legtöbbet vitatott filmes mozgalomnak, a Dogmának a szabályait.
Trier felfogása szerint a filmművészet akkor menthető meg, ha a rendezők nem tekintik magukat művésznek, illetve ha a forgatás során betartanának tíz szabályt, amelyek később "A szüzesség fogadalmaként" váltak ismertté.
Ezek között szerepel, hogy a felvételeket a valódi helyszíneken kell készíteni, a forgatás során pedig kellékek nem használhatók. Hang és kép egymástól függetlenül nem rögzíthető. A forgatások során kézi kamerát kell használni, és minden ebből adódó mozgás engedélyezett. Tilos optikai trükköket vagy szűrőt használni. A film nem tartalmazhat felszínes vagy sekélyes cselekményt. Az utolsó pont szerint a rendező nevét nem szabad feltüntetni.
Lars von Trier nemzetközi hírnévre Hullámtörés című filmjével tett szert, a Dogma szabályainak leginkább megfelelő filmje azonban az Idióták. A nézők legutóbb az Olasz nyelv kezdőknek című Dogma-filmet láthatták a mozikban.
Ellentmondásos megítélés
Az elmúlt években a világ minden pontjáról csatlakoztak a mozgalomhoz, sokan azonban bírálták azt. A kritikusok főleg azt kifogásolták, hogy a betarthatatlan szabályokat az alkotók sem követik.
Varga Balázs filmkritikus az alkotásokat az InfoRádióban kamaradrámákként jellemezte. A filmek családi történeteket mutatnak be, mint Thomas Vintenberg Születésnap című alkotása, vagy kis közösségek életébe ad betekintést, mint az Idióták vagy az Olasz nyelv kezdőknek.
A mozgalom tizenegy éve alatt több mint száz alkotás készült. Az Örökmozgó Filmműzeum a tíz legfontosabb dán filmet mutatja be június 1-je és 14-e között.