Az előadás producere, Kevin Wallace először 2001-ben találkozott a regény színpadi adaptációjával Shaun McKenna korai vázlatos darabja formájában.
A jogok megszerzése után 2003-ra össze is állt a produkciós csapat, amelybe sikerült megnyerni a londoni színházi világ néhány régi elismert szakemberét.
Megfelelő és elérhető színházat azonban nem sikerült találni Londonban, így került az előadás Torontóba, amely a brit fővároshoz közelebb áll kultúrájában, mint a New York-i Broadway.
A helyszín kiválasztása azonban nem az egyetlen kihívás volt: nem volt könnyű úgy kialakítani az előadást, hogy hűek maradjanak Tolkien könyvéhez, és kielégítsék a részletekhez ragaszkodó rajongókat, ugyanakkor azonban élvezhetővé tegyék az előadást azok számára is, akik nem olvasták a könyvet.
Kihívást jelentett az is, hogy sikerüljön elkerülni Peter Jackson Oscar-díjas filmtrilógiájának "beszivárgását" az előadásba.
A premier előtti próba-előadásokon akadtak ugyan problémák, például a meglehetősen komplex technika működésével, egyes részeket le kellett egyszerűsíteni, másokat ki kellet hagyni, hogy sikerüljön három és fél órára szorítani a musical hosszát.
A show producere szerint azonban a "gyermekbetegségeket" sikerült kinőnie a bemutatóra a musicalnek.