A személyeskedésektől sem mentes dokumentumfilmes vitában szóvá tették, hogy a két előzsűri eltérő szempontok szerint válogatott, a Mammut bevásárlóközpont pedig nem alkalmas helyszínnek, a rendezőknek jegyet kellett venniük saját filmjükre és a belépő drága volt.
Többen is üdvözölték ugyanakkor, hogy idén a versenyből kimaradt dokumentumfilmeket is levetítették.
Dér András rendező, operatőr, a zsűri elnöke azzal indokolta a két előzsűri közötti egyeztetés hiányát, hogy későn kapták meg a filmeket. Szerencsésnek nevezte, hogy a tudományos és ismeretterjesztő alkotások külön kategóriában indulhattak, bár megjegyezte: három-négy filmet "áttestáltak" volna.
Veress József hangsúlyozta: lehetetlen teljesen egységes normarendszert kialakítani, minden döntés szubjektív.
Miért nem üzemelt a komp?
Dér András a végül személyeskedésbe torkolló vita után nem kívánt nyilatkozni arról a sajtóhírről, hogy A komp nem üzemel című alkotás, amelyet a dokumentumfilmek nemzetközi fesztiválján az első megjelenés szekcióban a legjobb filmnek választottak, az előzsűri döntése nyomán nem került versenybe a filmszemlén.
Az 50. évforduló ellenére kevés alkotás készült az 1956-os forradalomról, és ezeknek a munkáknak egy része is egyenetlen színvonalú - mondta Dér András rendező, operatőr, a zsűri elnöke a Millenáris Teátrumban tartott, több mint kétórás értékelésen.
Dér András kiemelte, hogy a mai témájú alkotások között sok volt a portréfilm.
Portréfilmek megrendelésre
Az tapasztalható, hogy a terepet egyre inkább a "megrendelési portréfilmek" veszik át, televíziós műsorok jelennek meg a filmszemle dokumentumfilmes mezőnyében, műfaji keveredést előidézve - tette hozzá.
Ezúttal is sok alkotás foglalkozott a határon túl élőkkel, valamint a hajléktalanokkal és a romákkal. A drog nem volt "slágertéma", míg a korrupcióról, a politikai vagy pénzügyi tranzakciókról egyáltalán nem készültek filmek - mondta.
Nem volt kedvük viccelni
Dér András hiányolta a humort, az iróniát, és a gondok között említette, hogy a filmek sokszor túlságosan terjengősek és "verbalizáltak", az alkotók pedig nem elég felkészültek.
Veress József filmkritikus, a zsűri tagja elmondta, hogy nem érzi "kimagaslóan jónak" az idei dokumentumfilmes mezőnyt, elég sok átlagos, közepes színvonalú alkotás született.
Hol a határ?
Viszonylag kis arányban szerepeltek a versenyben kísérleti munkák, és a kisjátékfilmek között is kevés volt a kísérlet – hangzott el a kísérleti- és kisjátékfilmek zsűrijének nyilvános vitáján.
Hirch Tibor filmesztéta, a zsűri elnöke felhívta a figyelmet a kísérleti- és kisjátékfilm, valamint a tévéprodukció műfaji meghatározásának problémájára. Nehezen eldöntendő kérdésként említette, hogy mit értünk ma animáción, s mennyiben fogadhatja el a zsűri az adott kategóriában a komputerpreparációs technikákat.