Nyitókép: Unsplash

Gyerekbarát címet kapott Párizs, az autóknak is közük van hozzá

Infostart
2025. július 30. 07:10
Párizs lett Európa leginkább gyermekbarát nagyvárosa 2025-ben, megelőzve olyan városokat, mint Amszterdam vagy Helsinki. A francia főváros a közlekedésbiztonság és a környezettudatos várostervezés terén mutatott példaértékű fejlődést, ami a gyermekek önállóságát és egészségesebb életmódját is támogatja.

A Clean Cities Campaign friss jelentése szerint egy párizsi séta ma már "felüdülés" a tíz évvel ezelőtti állapothoz képest, ami tudatos tervezésnek és következetes végrehajtásnak köszönhető - írja a közlekedesbiztonsag.kti.hu.

Párizs az alábbi területeken ért el kiemelkedő eredményeket

  • Iskolautcák biztonsága: A városvezetés a legtöbbet tette a gyermekek számára biztonságos közlekedési környezet kialakításáért, különös tekintettel az iskolák környékén. Bár London 525 biztonságos iskolautcájával megelőzte Párizst, más paraméterekben alulmaradt.
  • Önálló közlekedés: Párizs kiemelkedik abban, hogy a gyermekek egyre több helyen, több városrészben és útvonalon közlekedhetnek önállóan és biztonságban, legyen szó sétálásról vagy kerékpározásról.
  • Védett kerékpárutak: A francia fővárosban épült a legtöbb új, fizikailag elkülönített kerékpárút, ahol a gyerekek biztonságosabban érezhetik magukat a forgalomtól. Helsinki is jelentős hálózattal rendelkezik, amely a város úthálózatának közel felét teszi ki.
  • 30 km/órás sebességkorlátozás: Párizs szinte az összes útján bevezette ezt a sebességkorlátozást, lényegesen több útvonalon, mint bármelyik versenytársa.

A gyermekbarát minősítés elnyeréséhez számos alapkövetelménynek kell megfelelni a mobilitás terén. Ilyenek például a széles körben alkalmazott 30 km/órás sebességkorlátozás, az iskolák környékén kialakított forgalomcsillapított zónák, az alacsony zaj- és légszennyezettség, valamint a védett kerékpárutak.

Olaszország például élen jár a gyalogos iskolautcák és a 30 km/órás sebességkorlátozás terén, mégsem került városa az első tízbe, mert hiányzik a kiszámítható és tartós befektetés-politika. Németország és Lengyelország pedig az autókultúrához való túlzott ragaszkodás és a sebességkorlátozások, parkolás ellenőrzésének hiánya miatt nem szerepel a listán.