A kedvezmény valóban rendkívülinek számított a különböző közlekedési eszközökre érvényes, a 49 euróhoz viszonyítva meglehetősen drága havi bérletek árához képest. Az általános árdrágulás ellensúlyozása mellett a cél a klímavédelem erősítése volt, mindenekelőtt annak ösztönzése, hogy az emberek az autó helyett a tömegközlekedési eszközökre váltsanak.
A kereslet – mint az már az első hónapokban bebizonyosodott – óriási volt. A 49 eurós "Németország-bérletet" egy évvel korábban egy, három hónapig tartó, kísérlet előzte meg. 2022 nyarán több közlekedési társaság, köztük a vasút is nagy sikerrel próbálta ki a havi kilenceurós bérletet. A kilenc euróból azonban csaknem egy évvel később 49 lett, de az is komoly megtakarítást jelentett az utasoknak, különös tekintettel arra, hogy Berlinben például az egy hónapos bérlet addig 86 euróba került.
A kedvezmény viszont súlyos bevételkiesést jelentett a közlekedési vállalatoknak. A létrejött megállapodás szerint a veszteség ellensúlyozása érdekében a kormány és a tartományok együtt – fele-fele arányban – évente hárommilliárd euróval segítették ki a cégeket, és ez mind a mai napig így van.
2025 januárjától azonban némileg változik a helyzet. A kedvezményes bérlet marad ugyan, a kedvezmény ugyanakkor csökken. A tartományi közlekedési miniszterek és Volker Wissing, a szövetségi kormány illetékes minisztere ugyanis megállapodtak abban, hogy
a bérlet ára a jelenlegi 49 euróról 58 euróra emelkedik .
A Frankfurter Allgemeine Zeitung című lap ezzel kapcsolatban idézte Észak-Rajna-Vesztfália illetékes miniszterét, aki azt hangoztatta, hogy a tartományok ragaszkodnak a "sikeres Deutschlandticket-modellhez". Úgy vélte, hogy ezzel az áremeléssel a bérlet még vonzó marad, ugyanakkor a finanszírozás szilárdabb alapokra helyezhető.
A beszámolók szerint a tizenhat tartomány között a bevezetendő árral kapcsolatban eltértek a vélemények. Bajorország például kevesellte a tervezett árnövelést, és a költségek fedezése érdekében havi 64 eurós árat tartott kívánatosnak. Több tartomány ugyanakkor alacsonyabb áremelést szorgalmazott, mert úgy vélekedett, hogy a túl nagy emelés veszélyezteti a jegy vonzerejét. Abban ugyanakkor az újság szerint egyetértettek, hogy elengedhetetlennek tekintik a hosszú távú finanszírozást. Végül az 58 euróval kapcsolatban "konszenzus" született. Ezzel kapcsolatban az idézett tartományi miniszter úgy fogalmazott, hogy "nem szép, de szükséges" döntés született
A bejelentéshez igazodva felmérés is készült arról, vajon hány olyan utas van, aki nem tud, illetve nem akar kilenc euróval mélyebben a pénztárcájába nyúlni. Az adatokból kitűnt, hogy a pénzügyi fájdalomküszöb mintegy 30 százalékot tesz ki. Azaz ennyien jelezték, hogy havi 58 euróért már nem vásárolnak bérletet.
A t-online hírportál szerint a fogyasztói szervezetek szövetsége előzetesen felhívta a figyelmet a tervezett emelés kockázataira. A szövetség elnöke szerint a kedvezményes bérlet árának emelése esetén sok utas "hátat fordít" a Deutschlandticketnek. Ennek ellenére az 58 eurós bérlet jövő évi életbe lépése immár visszafordíthatatlannak tűnik, ráadásul a miniszterek azt is jelezték, hogy az 2025. januárjától az év végéig lesz érvényben.