Nyitókép: Jung Getty/Getty Images

Az Európai Parlament a közúti kibocsátás csökkentését támogatja

Infostart
2023. november 9. 18:08
Az Európai Parlament (EP) plenáris ülése csütörtökön 329 igen szavazattal, 230 nemmel és 41 tartózkodással elfogadta a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok, az úgynevezett Euro 7 felülvizsgálatáról szóló tárgyalási álláspontját.

Az új Euro 7-es rendelettervezet korszerűsíti a kipufogógáz-kibocsátás (például nitrogén-oxidok, részecskék, szén-monoxid és ammónia) jelenlegi határértékeit, és új intézkedéseket vezet be a gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentése, valamint az akkumulátorok élettartamának növelése érdekében.

A képviselők egyetértenek a Bizottság által a személygépkocsik károsanyag-kibocsátására javasolt szintekkel, és a könnyű haszongépjárművek esetében a kibocsátások további három kategóriára történő bontását javasolják súlyuk alapján.

Emellett szigorúbb határértékeket javasolnak a buszok és a nehézgépjárművek laboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására.

A Parlament azt is szeretné, ha az EU fékrészecske-kibocsátásra és a gumiabroncsok kopási arányára vonatkozó számítási módszereket és határértékeket összehangolná az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által jelenleg kidolgozott nemzetközi szabványokkal.

A jelentéstevő Alexandr Vondra szerint sikerült megtalálni az egyensúlyt a környezetvédelmi célok és a gyártók létfontosságú érdekei között. Úgy fogalmaz,

kontraproduktív lenne olyan környezetvédelmi politikákat végrehajtani, amelyek mind az európai iparnak, mind a polgároknak ártanak.

Hozzátette, kompromisszumunkkal minden érintett fél érdekeit szolgáljuk, és távol tartjuk magunkat a szélsőséges álláspontoktól.

A Parlament most már készen áll arra, hogy megkezdje a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges formájáról.