Nyitókép: Yauheni Kazlou/Getty Images

A KRESZ reformjáról döntött a német kormány – alapvető változások jönnek

Infostart
2023. június 26. 07:30
A tervezetet a parlamentnek kell jóváhagynia, előzetes fogadtatása ugyanakkor kedvező.

A klímavédelem és az egészség meghatározó tényezők a németországi KRESZ reformjában. Erről döntött a német kormány, hangsúlyozva azt is, hogy a jövőben a tartományok, illetve az illetékes helyi hatóságok nagyobb szerepet kapnak a közúti közlekedés szabályainak alakításában, legyen szó akár a sebességkorlátozásról, akár buszsávok vagy kerékpárutak létrehozásáról, vagy épp parkolók létesítéséről. Eddig a forgalom biztosítása, valamint a közlekedés biztonságának szavatolása volt meghatározó a német közúti közlekedési törvényben.

Évtizedeken keresztül az autóforgalom kapott elsőbbséget a városokban, az elfogadott reform most előirányozza, hogy a klíma-, illetve a környezetvédelem céljai, az egészség, továbbá a városfejlesztés szempontjai az eddiginél jóval nagyobb súlyt kapjanak a közlekedéstervezésben. A tartományok, illetve a települések az elhatározott intézkedéseknek köszönhetően a jövőben gyorsabban és rugalmasabban reagálhatnak a helyi követelésekre.

Volker Wissing szabad demokrata közlekedési miniszter példaként hozta fel az óránkénti 30 kilométeres sebességkorlátozás elrendelését többi között az iskolákhoz vezető utak vagy épp a gyalogátkelők biztosítása érdekében. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy

az óránkénti 30 kilométeres sebesség általános bevezetésére nem kerül sor.

Az 50 kilométeres óránkénti sebesség a városokban továbbra is érvényben marad.

A kormány illetékes minisztere elismerte, hogy a reform régóta esedékes volt. Ezzel a helyi hatóságok lehetőséget kapnak arra, hogy a klímabarát mobilitási eszközök számára "külön sávot" biztosíthassanak – jelentette ki. Ennek kapcsán az elektromos vagy hidrogén meghajtású autóbuszokat, a kerékpárokat, valamint a több személyt szállító egyéb járműveket említette. Értékelése szerint ez ösztönözhet a környezetbarát közlekedési eszközök előnyben részesítésére. A reform megkönnyítheti a parkolási övezetek létrehozását, ezáltal pedig közvetve a városfejlesztési tervezést is.

Volker Wissing szerint a kormány által elhatározott, a parlament jóváhagyására váró reform nagy lépést jelent a korszerű, klímabarát és biztonságos mobilitás irányába.

A Német Városok Szövetsége első reagálásában támogatásáról biztosította a tervezett intézkedéseket. Szakértők ugyanakkor emlékeztettek arra is, hogy a kormányra, illetve a közlekedési miniszterre nagy nyomás helyeződött a reformintézkedések érdekében. A közelmúltban mintegy 800 település közös állásfoglalásban nagyobb önállóságot és ezáltal nagyobb játékteret sürgetett a közlekedés tervezésében.

Az országos és ezen belül a városi közlekedéssel függ össze az az értesülés is, amely szerint töretlen az úgynevezett Németország-bérlet (Deutschlandticket) iránti érdeklődés. A május első napjától bevezetett, a buszokra, a villamosokra, illetve a metróra, továbbá a vonatok másodosztályára érvényes közlekedési bérlet ára 49 euró. A bérlet a tavaly júniusban három hónapra próbaképp bevezetett havi 9 eurós bérlet "utóda", de ilyen áron is számottevő kedvezményt jelent az utazók számára.

A Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége szerint

a bevezetés óta eltelt bő hét hétben eddig tizenegy millióan fizettek elő a bérletre.

A szövetség szerint az országos bérlet népszerűségét arra kell "kihasználni", hogy az utasok elvárásainak megfelelően az eddiginél magasabb szintre emeljék a tömegközlekedési eszközök minőségét.