Az ARD közszolgálati televízió emlékeztetett arra, hogy a kormány az őszi, illetve a téli hónapokra az energiával való takarékosságra szólított fel. Ez alól sem a magánháztartások, sem a gazdaság, illetve egyetlen település sem jelenthet kivételt. A takarékosságot célzó intézkedések között elrendelték azt is, hogy a középületekben, illetve hivatalokban 19 foknál nem lehet melegebb.
A kulturális miniszterek azonban kitartanak amellett, hogy az iskolák minden körülmények között nyitva maradnak.
A takarékosság egy bizonyos fokig jöhet csak szóba – fogalmazott Karin Prien, a miniszteri konferencia elnöke. Schleswig-Holstein tartomány oktatási minisztere szerint ez akkor is érvényes, ha a gázellátás frontján valóban súlyos nehézségek lépnek fel.
Az iskolák a kritikus infrastruktúra részét jelentik, ezért különösen védeni kell őket – hangsúlyozta a miniszter. "Ezzel tartozunk a gyermekeknek, illetve a fiataloknak" – tette hozzá Prien.
A tanulók nem fázhatnak
– hangsúlyozta a a kereszténydemokrata CDU politikusa. Természetesen az iskoláknak is takarékoskodniuk kell az energiával, mégpedig ott, ahol csak lehet. Ezzel kapcsolatban azonban világos határt kell húzni – tette hozzá.
Az iskolákra éppen ezért nem vonatkozhat a hőmérséklet korlátozása – hangsúlyozta a miniszter, aki szerint az iskolák fenntartóinak ehhez kell tartaniuk magukat.
Szász-Anhalt tartomány oktatási minisztere, Eva Feussner szerint
a testnevelés-oktatás számára az iskolák mellett a torna-, illetve úszócsarnokoknak is nyitva kell tartaniuk.
A gyerekek, illetve fiatalok lehetséges testi-fizikai hiányosságaival szemben csakis így lehet fellépni – tette hozzá.
A miniszterek ugyanakkor hangsúlyozták azt is, hogy az iskolák jól felkészültek a koronavírus-járvány lehetséges újabb hullámára. Úgy ítélték meg, hogy a lakosság az oltások révén kellően immunizált. Kiemelték viszont az oltások jelentőségét mind a gyermekek, mind a fiatalok számára.
A tartományok rendelkeznek azoknak az intézkedéseknek a tárházával, amelyek az eddigi járványhullámok esetében már beváltak. Utaltak ugyanakkor arra is, hogy ezek az intézkedések igazíthatók a mindenkori járvány-, illetve fertőzöttségi helyzethez.
Az önálló tartománynak számító Hamburg képviselője szerint a járvány idején történt bezárások, illetve egyéb korlátozások, valamint a diákságot érintő korábbi változások már több éve az alapvető kompetenciák visszaeséséhez vezettek. Úgy ítélte meg, hogy ezeknek a kompetenciáknak a javítása mind az olvasás, mind az írás, mind a matematika területén az elkövetkező évek kulcsfontosságú feladata.
Növekvő kihívásként értékelték a miniszterek a menekültcsaládokból származó gyermekek gyors és lehető legjobb integrálását is. Egyedül Ukrajnából a háború kitörése óta több mint 193 ezer gyermek, illetve fiatal érkezett Németországba, akik azóta már a német iskolákban tanulnak. Ugyanakkor utaltak arra is, hogy egyre több hasonló korú fiatal érkezik más országokból is, ami növekvő aggodalomra ad okot. Az iskolák ugyanis egyre inkább terhelhetőségük határán vannak.