A belső kerületekben 3 euró - nagyságrendileg 1200 forint -, Párizs külső részein pedig 2 euró - 800 forint - lesz az óránkénti tarifa. A város lakosai kiválthatnak 22,5 euróért (9 ezer forint) egy olyan kártyát is, melynek birtokában 75 eurocentbe (300 forint) kerül majd csak nekik a parkolás óránként.
"Tragikus lesz a dolog" - vélekedik a biztonsági szektorban dolgozó Sébastien Mazelier, aki mopeddel utazik egyik feladatának helyszínétől a másikig. A férfi szerint 8-12 órás műszakok mellett havonta 500 eurót azaz 200 ezer forintot kell az új rendszerben parkolásra költenie - írja a Euronews.
Az elektromos nem mindenkinek megoldás
A motorkerékpár-kereskedések tulajdonosai szerint a parkolódíj bevezetésének hatására a vásárlók inkább elektromos motorbicikliket és robogókat vásárolnak - az ezekkel közlekedők továbbra sem kötelesek fizetni a parkolásért.
Egy kereskedő azt mondja, az év eleje óta 20 százalékos visszaesést tapasztalt eladásban. Véleménye szerint a koronavírus miatt eleve kevesebben ültek motorra, ezt a visszaesést pedig csak erősítette az, hogy mostantól pénzbe kerül megállni valahol.
"Az emberek nem azért vesznek elektromos kétkerekűt, mert nem akarják szennyezni a környezetet, hanem azért, mert nem akarnak fizetni a parkolásért.
Csak a múlt héten 62 elektromos motort adtunk el" - mondja Yoni Lugassy, akinek Párizsban van üzlete.
Romain Lagrost 45 kilométerre él Párizstól, azt mondja, szívesen venne elektromos motort, de nincs rá pénze, mivel míg a hagyományos motor 8000 euróba - 3,2 millió forint - kerül, egy elektromos változat ára 20 ezer euró - 8 millió forint - lehet. A férfi nem ellenzi a parkolási díj bevezetését, de mérsékeltebb összeget tartana tisztességesnek.
"Az autók parkolásának felét fizetjük, miközben egy autó helyére négy motor is befér. Ez nonszensz" - mondta.
Tudják, hogy az intézkedés népszerűtlen
David Belliard, Párizs főpolgármester-helyettese szerint az intézkedés célja, hogy az ingázókat más közlekedési eszközök használatára ösztönözzék.
"Ez egy ellentmondásos intézkedés, sokan nem örülnek neki, de sokan vannak olyanok is, akik várják. Olyan járművektől nem szedtünk be pénzt eddig, amelyek
zajosak és a környezetet is szennyezik.
Ma az emberek túlnyomó többsége tömegközlekedéssel jár munkába, eközben 100 ezer robogó és motorbicikli halad át naponta Párizson. Bátorítani akarjuk a mobilitás más formáira való áttérést" - fogalmazott.