Nyitókép: frankpeters/Getty Images

Totál bukás: Oroszország egy lízingcég 113 repülőgépére tette rá a kezét

Infostart
2022. május 18. 08:51
Az AerCap Holdings a világ legtöbb repülőgépet birtokló, azok lízingelésével foglalkozó cége. Félmillió dolláros nyereségükből kétmilliárdos veszteséget csinált a gépek elvesztése.

Az AerCap negyedéves eredménye mindezek miatt félmillió dolláros nyereség helyett 2 milliárd dolláros veszteséggel zárul annak dacára, hogy a cég úgy látja: a negyedév a valóságban jól alakult, a repülés utáni globális kereslet erősödik a koronavírus-járványt követően,

"Az oroszországi hatásoktól eltekintve ez egy erős negyedév a vállalat számára. Minden üzletágunkban javuló keresletet, eszközeink jobb kihasználását és ügyfeleink javuló pénzügyi állapotát látjuk" – mondta Aengus Kelly vezérigazgató.

A CNN cikke szerint a cégnek sikerült 22 repülőgépet még azelőtt visszaszereznie, hogy az orosz hatóságok lefoglalták volna azokat.

Az elvesztett gépekkel kapcsolatosan biztosítókhoz adta be kárigényét - igaz, egyes gépek orosz társaságoknál voltak biztosítva.

Ezeket a biztosításokat nyugati viszontbiztosítók fizetik ki, ám az kérdéses, hogy mikor és milyen összegben.

A vállalat összesen 1624 repülőgépet birtokol, ez jóval több, mint amennyit bármelyik légitársaság üzemeltet vagy tulajdonol. Az Oroszországban ragadt repülőgépek az Aercap-flotta nettó értékének kevesebb mint 5 százalékát tették ki.

Richard Aboulafia, az AeroDynamic Advisory ügyvezető igazgatója szerint az Aercap könnyen átvészeli a veszteséget. Hozzátette: még ha a háború véget is ér és a szankciókat feloldanák, a nyugati légügyi hatóságok szemében az érintett repülőgépek elvesztették működési engedélyüket.

"Ha nincs meg a dokumentációjuk,

kevés értelme van megpróbálni visszaszerezni őket"

– mondta.

Amikor Oroszország február 24-én megszállta Ukrajnát, az orosz légitársaságok 861 kereskedelmi repülőgépet üzemeltettek a Cirium légi közlekedési elemzőcég adatai szerint. Ezeknek a repülőgépeknek valamivel több mint a fele nem orosz lízingcégek tulajdonában volt.

A nyugati szankciók bevezetését követően 79 repülőgépet tudtak visszaszerezni a lízingcégek, de több száz Oroszországban ragadt.